Parlament

Parlament

2014. július 1., kedd

Mobilparkolás

Ha július 1., akkor nagy nemzeti változások jönnek. Tavaly a nemzeti dohányboltok, idén pedig a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (Majd ha a közvécéket is államosítják, majd lesznek nemzeti vécék is?).
Az I. kerületben 2001-ben kezdtek parkoló övezeteket kialakítani. Sokak szerint ezek az övezetek csak arra jók, hogy pénzt szedjenek az autósoktól, semmi más szolgáltatást nem nyújtanak. Pedig egyetlen céljuk van: ha valahová ügyet intézni megyek, mindig találjak üres parkolóhelyet. Szóval én sohasem tartoztam azok közé, akik méltatlankodtak a parkolódíj-fizetés ellen, életünk velejárójának tartottam.
2004-ig az első kerületben - mint kerületi lakos - ingyen parkolhattam, ha meg más kerületben volt dolgom, dobáltam az automatába az aprópénzt jókedvvel-bőséggel. Amikor aztán céges autóm lett, és a saját kerületemben is parkolási díjat kellett fizetnem, már kezdett zavarni, hogy vagy nincs nálam aprópénz, vagy túl sok pénzt dobok az automatába. Sürgősen váltottam ki parkolókártyát, hogy legalább pénzproblémám ne legyen, de a túlfizetés ellen nem tehettem semmit, s néha-néha az is előfordult, hogy lejárt parkolás miatt kellett büntetést fizetnem.
Parkoló céget alapítani nagy biznisz volt az ezredfordulón, a kerületünkben működő Centrum Parkolási Kft. is egy igazi maffia volt, tulajdonosának mattfekete Bentley-jét Budapest legkülönfélébb helyein bilincselik meg tilos parkolás miatt.
Sikerült olyan szerződést kötniük a kerülettel, hogy ha nem folyt be nekik elég pénz a parkolásból, még a kerület fizetett nekik (!).
Persze a percalapú, mobil telefonnal indított parkolást sokáig csak ígérgették, de én már akkor elhatároztam, hogy mihelyst lehetőség lesz rá, az elsők között fogom használni ezt a szolgáltatást. Kb. 10 éve alakult meg az Első Mobilelszámolási Zrt. A cég pre-payed (előre fizetett) szolgáltatást nyújtott, az ember befizetett a számlájára egy bizonyos összeget, SMS-sel indította és állította le a parkolást. Már az első héten leszerződtem a céggel, íme az autómra ragasztott matrica, mely jelzi a parkolóőrnek, hogy EME-s vagyok:

Az EME sok vidéki parkolási társasággal leszerződött, és majdnem az összes budapestivel. De csak majdnem. Pl. az 5. kerületi parkolási társaság csak 2006-ban, Steiner Pál polgármester bukása után szerződött le. Nem tudom, milyen érdekek álltak a háttérben, de ahogy írtam, a parkoltatás nagy biznisz volt. Rogán Antal megválasztása után aztán büszkén jelenthettük ki: a budapesti parkolási rendszer egységes. Persze a nagy francokat volt ez így: gyakori volt az átparkolás, az ember véletlenül az utca másik oldalán lévő parkoló automatába dobta be a pénzt, de az már egy másik parkolási társasághoz tartozott. Ilyenkor aztán fizethette a büntetést. Nekem is volt egy hasonló ügyem tavaly nyáron.
Amikor Újpesten új díjfizetési körzeteket jelöltek ki, és egyszer a Turbina utcában parkoltam, elindítottam a parkolást az automatán látható négyjegyű számra, de azt a választ kaptam: "A parkolás nem lehetséges". Arra gondoltam, hogy talán még nem állították rendszerbe az automatákat, és mentem intézni az ügyemet. Visszatérve aztán megtaláltam a mikuláscsomagot a szélvédőmön. Kiderült, hogy az új körzet, nem szerződött le az EME-vel, hanem saját mobilfizetési céget alapított. Hát ennyit az egységes budapesti parkolásról.
A helyzet kezdett egyre kaotikusabb lenni. Lehetővé vált, hogy a mobilszámla terhére is parkolhassunk. A nagy mobilcégek leszerződtek az EME-vel, de újabb pre-payed szolgáltatást nyújtó cégek is alakultak, melyek közvetlenül a parkolási társaságokkal szerződtek. Mivel nekem mindig céges telefonom volt, a mobilszámla terhére történő parkolás nálam szóba sem jöhetett, ezért mindvégig megmaradtam EME-s ügyfélnek.
Kormányunk államosítási dühe azonban a mobilfizetési üzletet sem hagyta érintetlenül. Kétharmados felhatalmazás birtokában törvénybe iktatták, hogy:
a) Mobilfizetéses parkolási szolgáltatásra csak az állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. szerződhet a parkolási társaságokkal.
b) A parkolási társaságok kötelesek szerződést kötni az NMF-fel, mégpedig az NMF által diktált feltételek szerint.
c) Az ügyfelek vagy az NMF-fel, vagy a vele szerződött viszonteladókkal, vagyis a telefontársaságokkal vagy pre-payed szolgáltatást nyújtó társaságokkal szerződhetnek.
Természetesen az EME kezdetektől vitatta az ügylet törvényességét, és úgy tartja, hogy a parkolási társaságokkal kötött szerződései változatlanul érvényesek. Az NMF-fel nem volt hajlandó viszonteladói szerződést kötni.
Nekem persze azon túl, hogy tíz éve az EME ügyfele vagyok, tök mindegy, hogy milyen cégen keresztül intézem a parkolásomat, de az már kicsit fáj, hogy 1000 forintom bennragadt a számlámon annak ellenére, hogy a szerbiai utazásaimhoz is az EME-n keresztül vettem az autópálya-matricát, illetve tegnap még indítottam egy EME-s parkolást.
Az NMF ma reggelre átragasztotta az EME matricáit a parkoló automatákon:
És hogy mi az ügy tanulsága? Még magam sem tudom. Egyrészt nekem, mint autósnak biztonságot ad, hogy mostantól minden magyarországi parkolóhelyen parkolhatok mobiltelefonnal. Ugyanakkor a versenypiac szereplőinek erőből történő ellehetetlenítését nem tudom elfogadni. Az EME, mint a magyar mobilfizetési piac első szereplője lehet, hogy ennél több tiszteletet érdemelt volna. De tudjuk, hogy ez se nem üzleti, se nem politikai kategória.

Update (2014.07.06):
Utánaolvasva az EME tulajdonosi szerkezetének, valamint, hogy vezetője a már említett egykori Centrumos főnök, akinek neve ráadásul felmerült a Simon Gábor-féle afrikai útlevek kapcsán is, azért tiszta szívemből nem tudom a céget sajnálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése