Parlament

Parlament

2014. május 22., csütörtök

Szolgáltató hatóságokat!

Olvastam tegnap a Népszabadságban Uj Péter írását. (Népszabadságot csak anyámnál vagy anyósomnál olvasok, a mi generációnk már netről tájékozódik. Tegnap anyámat kísértem el orvosi vizsgálatra, így került a kezembe az újság).
A cikk első felében arról van szó, hogy a szerző szomszédja egy adóbevallási nyomtatványt kapott az önkormányzattól, amiből egy szót sem ért. Na, hát pont így jártunk mi valamikor ősszel, amikor szintén építményadó-bevallási ívet fújt a postaládánkba a szél.
Hazánkban, sőt, itt az egész Nyugat-Balkánon régi hagyománya van annak, hogy olyan törvényeket hozzanak, melyek vagy betarthatatlanok vagy senki nem próbálja őket betartani. Emlékeztek még, amikor forintban adták meg, hogy mennyi valutát tarthatunk otthon legálisan. Volt is erről egy kabarétréfa, hogy Bodrogi Gyula minden forintleértékeléskor megy a dolláros boltba rágógumit venni, mert megint az engedélyezett mennyiség fölé nőtt a fiókban tartott dollárja. Vagy amikor valutabeváltásnál nyilatkozni kellett arról, hogy a beváltandó külföldi fizetőeszközt ajándékba kaptuk. A betarthatatlan törvényeknek mindig is egyetlen céljuk volt: az állampolgárok mindig számon kérhetőek legyenek valamiért. Olyan jogkövető magatartást várunk el az átlagban meglehetősen tájékozatlan állampolgároktól, mely sokkal inkább a hatóságok kötelessége lenne.
És akkor a konkrét ügyek:
Nos, a megkapott adóbevallásból és a mellékelt magyarázatból nyilvánvalóvá vált, hogy gépkocsi-tárolónk már másfél évtizede (!) építményadó-köteles. (Tudni kell, hogy kerületünkben mindenhol díjköteles a parkolás a közterületeken, ezért nemhogy adóztatni nem kéne, de kedvezményben kéne részesíteni azokat a gépkocsi-tulajdonosokat, akik a saját pénzükből garázst építenek és tartanak fenn). Az építményadó-rendelet megjelenése óta egy garázst eladtam, egy másikat vásároltam, ezek mind bekerültek az elvileg nyilvános és közhiteles telekkönyvbe, mégsem tájékoztatott soha senki az adókötelezettségemről. Garázsom fenntartását éppúgy egy ingatlanfenntartó cég végzi, mint a lakásomét, ez sem hívta fel a figyelmet erre. Az önkormányzat szerint tőlem elvárható és életszerű magatartás volna, hogy rendszeresen tájékozódjak arról, van-e bármiféle adófizetési kötelezettségem.
Amikor kézhez vettem az adóbevallási ívet, egyrészt ugyanúgy jártam, mint a szomszédasszony Uj Péter cikkében, vagyis alig értettem meg és elsőre bizony csak hibásan sikerült kitöltenem. Felhívtam az önkormányzat adóosztályát, hogy én már több mint 10 éve nem fizetek építményadót, most mi lesz. Mondták, hogy öt évre visszamenőleg fogják kivetni, és kell majd fizetnem késedelmi kamatot és mulasztási bírságot. Mondták, hogy azért is küldték ki minden garázstulajdonosnak az adóbevallást, mert eddig alig fizetett valaki adót, ezért adjak be nyugodtan méltányossági kérelmet, valószínűleg el fogják engedni a bírságot. Talán mondanom sem kell, hogy a bírság elengedéséről szó sem volt, de ehhez már hozzászoktam. Szerintük nem jártam el a tőlem elvárható gondossággal. Arról elfelejtettek írni, hogy az önkormányzat adóosztálya tíz év alatt a számukra hozzáférhető ingatlan-nyilvántartásokból miért csak most vette észre, hogy adóköteles építményem van. Ez nem meríti ki a gondatlan gazdálkodás fogalmát?
Mellesleg a méltányossági kérelmemre küldtek egy ötoldalas kérdőívet, melyben jövedelmi és vagyoni helyzetemet kellett volna megadni a aprólékos részletességgel a kérelmem elbírálásához. Vagyis bepróbálkoztak egy kis adathalászattal is. Természetesen megtagadtam a nyomtatvány kitöltését.
A másik ügy is hasonló. Tavaly nyáron Orsi leérettségizett, megszűnt utána a családi pótlék. Kaptunk is egy levelet a Magyar Államkincstártól, hogy csak július 31-ig folyósítják az Orsi után járó összeget. Orsi pár nap múlva kivándorolt Izraelbe, túl is tettük magunkat az ügyön. Ősszel kaptunk egy csekket az Államkincstártól, hogy több családi pótlékot vettünk igénybe, mint amennyi nekünk járt, mert Orsi jogosultsága június 30-cal megszűnt, egy hónapnyi pénzt fizessünk vissza A kísérő levélben arról tájékoztattak, hogy nekem kötelességem a hatályos jogszabályok figyelése és a hatóságok időben történő tájékoztatása. Úgy képzeli a hatóság, hogy miközben a szülő a gyermek érettségiéért, felvételiéért és ballagásáért izgul, teljesen életszerű, hogy elolvassa a hatályos családtámogatási törvényt és idejében tájékoztatja a hatóságot. Tipikus szolgabírói stílus.
Az informatika jelenlegi szintje mellett a hatóságok bármikor tudhatják, hogy mikor milyen fizetési kötelezettségeim keletkeznek, mikor milyen járandóságra vagyok jogosult. A lakcímnyilvántartások, ingatlannyilvántartások hozzáférhetők a hatóságok számára, a NAV mindent tud a jövedelmi helyzetemről. Pontosan tudják, mikor jár le a személyim, az útlevelem, a jogosítványom, a forgalmim. Szerintem joggal várható el, hogy ezekről engem, mint adófizető állampolgárt tájékoztassanak. (Megjegyzem, akinek van ügyfélkapu-regisztrációja, az valóban sok ilyen jellegű szolgáltatást megkap). Ezért újra megismétlem a címbeli követelésemet: szolgáltató hatóságokat szeretnék.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése