Parlament

Parlament

2021. május 27., csütörtök

Kiszivárgott párbeszédek

Tegnap volt május 26.-a, az őszödi beszéd elhangzásának 15. évfordulója (a kiszivárgására még négy hónapot várni kellett). Én pedig elgondolkodtam azon, hogy vajon Orbán dolgozószobájából mennyi minden kiszivároghatna, ha a résztvevők nem tennének hallgatási fogadalmat. Múlt héten eltörölték a lex-CEU-t, és én arra gondoltam, hogy a CEU elűzéséhez kapcsolódó fiktív párbeszédeket próbálok felidézni.

2017. február 2., Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin négyszemközti megbeszélése


- Drága Viktor, nagyon eredményes megbeszélést folytattunk, mindent megkaptam, amit akartam, de van egy dolog, amire magadtól is rájöhettél volna azután, hogy decemberben bezárattam a Szentpétervári Európai Egyetemet.
- Nem pontosan értem, mire gondolsz, Vologya.
- Itt van nálatok ez a CEU, évente tucatjával végeznek itt volt szovjet tagköztársaságból származó diákok, akik hazatértük után csinálják itt nekem az emberjogi ricsajt. Úgy tudom, te se szereted különösebben őket.
- Mit javasolsz, Vologya?
- Okos gyerek vagy te Viktor, megtalálod a módját, hogyan zárasd be. Szeretném, ha év végére már nem volnának Budapesten.

2017. február 2. este, Orbán Viktor és Palkovics László megbeszélése


- Azért kérettelek ide ilyen késő este, mert Vologya kért tőlünk valamit, ami téged is érint.
- Csak nem járműipari együttműködést szeretne?
- Azt is, de ez most más. Hallottál már a CEU-ról, Laci?
- Már hogyne hallottam volna, miniszterelnököm, a fél kormányod ott végzett.
- No, a bögyiben van az oroszoknak, szerinte túl sok emberjogi aktivistát képeznek ott ki.
- Már megbocsáss, miniszterelnököm, de a CEU egy magasan jegyzett amerikai egyetem, elég jó a gazdaságtudományi, társadalomtudományi, jogtudományi és történettudományi posztgraduális képzésük és doktoriskolájuk. Most költöztek új épületbe, a könyvtáruk párját ritkítja.
- De Laci, te is tudod, hogy Soros alapította. Vologya határozott kérése, hogy zárassuk be.
- Jó-jó, de mit szólnak az amerikaiak?
- Nyugi, Trump megválasztását elsőként üdvözöltem Európában, vedd úgy, hogy vele már le is boltoltam a dolgot.

2017. február 3., jogászcsapat Palkovics László dolgozószobájában

- Tisztelt urak, a feladat adott, törvényes módot kell találni a CEU eltávolítására.
- Már megbocsásson, miniszter úr, de a CEU több mint 25 éve működik Magyarországon, eddig minden törvényt betartott.
- Az nem olyan biztos. Már kértem az Oktatási Hivataltól, hogy egy kicsit kapargassák meg a dolgot, hátha találnak valami szabálytalanságot a tárgyaik akkreditációjában, vagy a gazdasági működésükben. Egyáltalán, van ezeknek Amerikában egyetemük? Nem törvénytelen ez?
- A hatályos felsőoktatási törvényt még mi hoztuk 2011-ben, feltűnt volna, ha van egy törvénytelenül működő egyetemünk.
- Rendben van, uraim, két nyomvonalon indulunk meg. A-terv: az Oktatási Hivatal súlyos, évek óta tartó törvénytelenséget talál a CEU működésében, és ez alapján bezáratjuk. B-terv: úgy módosítjuk a felsőoktatási törvényt, hogy a CEU magyarországi működését ellehetetlenítsük. Határidő március vége.

2017. március 23., Orbán Viktor, Semjén Zsolt és Palkovics László a kormányülés után

- Remélem jó híreid vannak a CEU-val kapcsolatban, Laci.
- Az Oktatási Hivatal kiadott egy jelentést, amelyben sorra veszik a hazánkban működő külföldi egyetemeket, és feltárták, hogy a CEU néhány tárgyát késve adta be engedélyeztetésre, de sajnos ez a legtöbb másik egyetemnél is gond, ez alapján aligha meszelhetjük el őket. De a jogászok nagyot alkottak.
- Ne csigázz, Lacikám!
- Szóval a CEU az egyetlen külföldi egyetem, melynek nincs a székhelye szerinti országban kampusza. Szóval elég lenne annyit beleírni a törvénybe, hogy csak olyan külföldi egyetem működhet Magyarországon, amelyik a székhelye szerinti államban is folytat felsőoktatási tevékenységet.
- Ügyesek vagytok, Laci! Remélem a csapatból senkinek nem jár el a szája. Zsolt, te beadsz egy egyéni képviselői indítványt a törvénymódosításra, én szólok Balog Zolinak, tegye fel a honlapjukra az oktatási hivatal jelentését, erre hivatkozunk majd, ha kérdezik, miért most akarjuk módosítani a törvényt. Laci, te azt kommunikálod, hogy szó sincs a CEU elleni intézkedésről, csak egységesíteni akarjuk a törvényt. De azért szólok a Lajosnak meg a Szilárdnak, ők tudnak az egyszerű nép nyelvén beszélni, ők majd azt kommunikálják, hogy a CEU janicsárképző, kamuegyetem, meg hogy valójában nem is létezik. A Zsoltit - jaj, nem téged, hanem a volt osztálytársadat, jól tudom, hogy együtt érettségiztetek? - szóval a Bayer Zsoltit meg megkérem, mozgósítsa kicsit a sajtót.

2017. április vége, Orbán Viktor és Szijjártó Péter Orbán dolgozószobájában

- Kértelek, Péter, hogy szondázd meg az amerikaiakat. Most ez micsoda, hogy a külügyi szóvivő elítéli a lex-CEU-t.
- Hónapok óta próbálunk Trumppal összehozni egy megbeszélést, de mindig hárítanak. Az új nagykövet kinevezését is halogatják.
- Tárgyal most velük valaki a CEU ügyében?
- Igen, van nálunk egy tehetséges gyerek, az Altusz Kristóf, elvileg ő tárgyal le minden államközi szerződést a külföldi egyetemek magyarországi működéséről, már több tárgyalási fordulón túl van New York állam oktatási miniszterével.
- Hogy-hogy New York állam?
- Az USA-ban a felsőoktatás nem szövetségi hatáskör, a CEU-ról is New Yorkkal kell megállapodnunk.
- Oké, csak tárgyaljon tovább, a legfőbb feltételt, az amerikai oktatást úgysem képes a CEU az év végéig teljesíteni.

2017. október vége, Orbán Viktor, Szijjártó Péter és Palkovics László Orbán dolgozószobájában

- Hogy rohadjon meg Soros és az egyeteme! Az oroszoktól is jött jelzés, hogy a CEU közzétette a honlapján, teljesítették a törvényben előírt feltételeket, diplomát adó kurzusokat indítottak New York államban. Nem azt írtuk a törvénybe, hogy saját kampusszal kell rendelkezniük Amerikában?
- Nem tehettük, miniszterelnök úr, nagyon sok egyetem állami tulajdonú vagy bérelt kampuszon oktat, vagy egyszerűen más a tulajdonosa az egyetemnek, mint az épületnek. Ez alapján az egyetemek felét kiszórhattuk volna. Azt írtuk a törvénybe: " A székhelye szerinti országban működő, és ott ténylegesen felsőoktatási tevékenységet folytató államilag elismert felsőoktatási intézménynek minősül".
- Na jó, de ezt ki lehet játszani néhány kurzussal, amit egy másik egyetemen indítanak?
- A törvény betűje szerint sajnos igen. Majd azt mondjuk, hogy senki nem akarta elűzni a CEU-t, de a törvényeket mindenkinek be kell tartania.
- Laci, te még nem ismersz engem, de ha támadják, én meghosszabbítom Bicskéig, ha érted, mire gondolok. Szavamat adtam Putyinnak, a CEU el fog takarodni, ha törik, ha szakad.
- Muszáj erre így ráfeszülni, Viktor?
- Igen, muszáj! Mi a törvényi határidő?
- Ez év vége!
- Basszus, még a választások előtt! Na, akkor mondom a tutit: az igazságügyminiszter beterjeszt egy törvénymódosítási javaslatot, hogy egy évvel eltoljuk a határidőt.
- Csak szerényen jegyzem meg, főnök, hogy az eredeti törvényjavaslatban is 2018 vége szerepelt, pont te mondtad, hogy rövidítsük le, nehogy Soroséknak idejük legyen lépni.
- Az én törvényem, annyiszor módosítom, ahányszor akarom, megértetted? Most a választásokig a CEU-ról nem ejtünk egy szót sem. Már Tónival lebeszéltem, hogy indítunk egy nemzeti konzultációt a Soros-tervről - Laci, ne mosolyogj! - tavasszal pedig benyújtjuk a Stop Soros törvénycsomagot.

2018. április közepe, Orbán Viktor és Palkovics László Orbán dolgozószobájában

- Szóval innovációs és technológiai miniszter leszel, megvalósíthatod az álmodat, járműipari nagyhatalom leszünk, akár az akadémiai pénzeket is átcsoportosíthatod, rád bízom, hogy hogyan csinálod.
- Köszönöm, főnök, a megelőlegezett bizalmat.
- Jut eszembe, Lacikám, Putyin is gratulált harmadik kétharmadunkhoz, de a távirat végére zárójelbe ennyit írt: CEU. Pontot kéne tenni az ügy végére. Arra gondoltam, körülnézhetnél azon az amerikai egyetemen, mi is a neve?
- Bard College.
- Az-az, a walesi bárdok! Szóval ezzel a Kristóf gyerekkel meg a New York-i konzullal nézzetek szét egy kicsit, és írjatok egy jelentést a CEU állítólagos oktatási tevékenységéről. Ugye érted, Lacikám, milyen jelentésre gondolok.

2018. július eleje, Orbán Viktor és Szijjártó Péter Orbán dolgozószobájában


- A pipától nem látok, Péter! Idejön ez a Dávid Amerikából - tudod, az új nagykövet - és még át sem adta a megbízólevelét, de már rohan a CEU-ra kinyilvánítani, hogy nem tűri, hogy egy amerikai egyetemmel packázzanak.
- Azt hittem, ez az ügy már rég le van zárva, főnök. Mit láttak Palkovicsék Amerikában?
- Az egy nagy szar, amit írtak, nem jelentés, el is zártam a fiókom legmélyére, 160 évre titkosíttattam. Képtelenek voltak azt beleírni, hogy a CEU nem végez valódi oktatási tevékenységet, helyette magas követelményekről meg szigorú akkreditációs rendszerről papoltak nekem!
- Szerintem nincs még lejátszva ez az ügy. David Cornstein jó üzletember hírében áll, biztos meg lehet vele egyezni, ha érted, hogy mire gondolok.
- Oké, egyeztetek a hadüggyel, Bayer Zsoltinak meg kiadom, kezdjék el terjeszteni, hogy a CEU egy kunyhóban, kulipintyóban, fabódéban, vagy mittudoménhol oktat Amerikában. Láttam róla egy jó fényképet.


2018. szeptember, Orbán Viktor és David Cornstein a miniszterelnök otthonában

- El sem tudom mondani, mekkora megtiszteltetés, miniszterelnök úr, hogy saját otthonába hívott.
- Excellenciás uram, a dolog sürgőssége és bizalmas jellege indokolja a helyszínválasztást. Így kötetlenül beszélgethetünk.
- Biztosíthatom, miniszterelnök úr, hogy az Egyesült Államok elnöke is igen nagyra becsüli Önt, országaink között teljes nézetazonosság van. Talán egyedül a CEU ügye lehet súrlódási pont...
- Nagykövet Úr! Miért fáj Önöknek egy Soros által alapított magánegyetem? Ennél sokkal fontosabb ügyről szeretnék Önnel tárgyalni. Haderőfejlesztésünk keretében légvédelmi rakétarendszerünket is korszerűsíteni szeretnénk. Az USA is és Németország is igen magas színvonalú ajánlatot adott. Hajlunk az amerikai ajánlat elfogadására, cserébe két dolgot kérnénk: Szervezzen meg egy személyes találkozót Trump elnök úrral, valamint érje el, hogy az amerikai külügy levegye a napirendről a Soros-egyetem kérdését.

2018. októbere, azonnali kérdésre adott válasz a Parlamentben

- Miniszterelnök úr! Mikor hozzák nyilvánosságra Palkovics László, Altusz Kristóf és Kumin Ferenc urak jelentését arról, hogy a CEU New York állambeli oktatási tevékenysége megfelel-e a törvényben foglaltaknak? Mikor írja alá az államközi szerződést New York állammal a CEU magyarországi működéséről?
- Tisztelt képviselő úr! Nincs tudomásom semmiféle jelentésről és arról sem, hogy valamit alá kellene írnom. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése