Parlament

Parlament

2013. október 22., kedd

Kati néni

Kati néni volt az első igazán szigorú tanárom. Már nyolcadikos koromban megismertem, mert matematika-szakkörre jártam hozzá. Aztán a Móricz Gimnázium matematika tagozatán ő lett a matektanárom. Én eredetileg fizika-tagozatra szerettem volna menni a Petőfibe, mert hogy igazán az volt a kedvenc tantárgyam, 1970-ben ötödik lettem az országos fizika tanulmányi versenyen, de szüleim és általános iskolás matektanárom noszogatására a Móriczba jelentkeztem. Bár a tanulmányi versenyen elért eredményem alapján biztos bejutó voltam, Kati néni ragaszkodott hozzá, hogy mindenkit szóban levizsgáztasson.
A Móriczban a matematika tagozat nem volt sétagalopp. A sima füzet szélére 2 cm-es margót kellett húznunk, ennek később fontos jelentősége volt. Minden óra első 10 percében röpdolgozatot írtunk, ahol csak háromféle osztályzat volt: +, - és pipa. Mire eljutottunk az érettségiig, olyan vizsgarutinunk lett, hogy gyakorlatilag senkinek nem okozott problémát az érettségi vagy felvételi.
Puskázás, súgás Kati néninél szóba sem jöhetett. Az első év januárjában jött egy új osztálytársunk, akit pont mellém ültettek. Az első röpdolgozat-írásnál súgva kérdezett tőlem valamit, amire én csak annyit súgtam vissza: Te meg vagy őrülve? Ezt azóta minden osztálytalálkozón visszahallom tőle.
Volt olyan, hogy egyszerre nyolcan-tízen feleltünk: csíkokra osztottuk a táblát, mindenki kapott egy definíciót, egy bizonyítást és egy példát. Kati néni a feleltetés végén pontosan emlékezett, hogy kinek mit adott fel és hogyan válaszolt.
Csak utólag tudtam meg, hogy milyen sokat segített a lemaradóknak vagy azoknak, akik csak egyszerűen kisebbrendűségi érzésekkel küszködtek, pl. a kollégiumban lakó vidéki osztálytársaim. A túl elbizakodottaknak viszont nyesegette szárnyait, nem állt távol tőle a megszégyenítés sem, ezért még így 40 év távlatából is sokan orrolnak rá. Egy korábbi posztomban már írtam, hogy egy kicsit Karinthy Hasműtétje jutott eszembe pedagógiai módszereiről. Fiúknál nem tűrte a hosszú hajat, lányoknál a sminket vagy a körömlakkot. A kirívó öltözködés a mi időnkben még nem jöhetett szóba, mert kötelező volt az iskolaköpeny. Nem tudta elviselni, ha valaki dohányzik.
Tanítványai közül sokan értek el jó eredményeket országos és nemzetközi matematika-versenyeken. Számos tanítványa ma már akadémikus, nemzetközi hírű tudós. Igazából a 4. év végére értettük meg, milyen jó pedagógus, ezért már a katonaság alatt, majd egyetemi éveink alatt és később is meglátogattuk. Ekkor kezdtünk megtudni valamit privát életéről, hogy egyedül ápolja idős édesanyját, de a tanítás mellett szakfelügyelő, versenypélda-sorokat állít össze, részt vesz az érettségi feladatlapok összeállításában.
Én ritkán jártam hozzá, de arra tisztán emlékszem, hogy 25 éve, amikor Katit megismertem, elmentem hozzá, hogy beszámoljak arról, hogy ez a kapcsolat most komolynak látszik. Aztán évekig megint felé sem néztem, pedig tudtam, hogy sok osztálytársam fordul hozzá nemcsak szakmai, de magánéleti problémáival is. Egy osztálytársnőm, aki egy Waldorf-iskolában tanít, rendszeresen konzultált vele módszertani kérdésekről.
2005-ben egy osztálytársnőm szervezkedni kezdett, hogy terjesszük fel Kati nénit a Graphisoft által alapított Rátz tanár úr díjra. A magyar természettudományos oktatás eme kitüntetésére általában szakmai szervezetek szokták felterjeszteni a jelölteket, szokatlan volt, hogy most tanítványok, közöttük egy-két neves közéleti ember az előterjesztő. A kandidálást megerősítendő minden osztálytársam egy-két oldalon összefoglalta, hogy az ő életében mit jelentett az, hogy Kati nénitől tanulhatta a matematikát. Egy egész szép kis füzet kerekedett belőle. Az ünnepélyes díjátadásra aztán elment az egész osztály.
Kati néni átveszi a Rátz tanár úr díjat
2010-ben kinyomoztuk, hogy mikor van Kati néni születésnapja, és attól kezdve ilyenkor tízen-tizenöten rendszeresen összegyűltünk a lakásán, hogy felköszöntsük. Tavaly, egy ilyen köszöntés alkalmával ajánlotta fel, hogy szívesen korrepetálja Orsi lányomat az érettségi előtt. Kapva-kaptunk az alkalmon, mert Orsira tényleg ráfért matematika tudásának átfésülése. Nem is maradt el az eredmény, jól sikerült az érettségi, államilag finanszírozott helyet ért a BGF-en. Kati néni volt tanítványtól természetesen nem fogadott el pénzt, ezért kínban voltam, hogyan háláljam meg neki a korrepetálást.
Az élet ezt a problémát is megoldotta: az az osztálytársam, aki rendszeresen vásárolni szokott neki, hosszabb kórházi kezelésre szorult, ezért én vettem át tőle ezt a posztot, nyáron négy hónapon át hetente jártam bevásárolni Kati néninek. Ilyenkor jókat beszélgettünk, elpanaszoltam neki, hogy Orsi sikeres felvételije ellenére kivándorolt Izraelbe. Igyekezett megvigasztalni, bölcs tanácsokkal ellátni.
Sajnos már nyár elején megrendült Kati néni egészsége, így a 80. születésnapjának megünneplését két hónappal el kellett halasztanunk, de lelkesen készült rá az osztály is, Kati néni is.
Ismét majd' minden osztálytársam leírta, mi történt vele az elmúlt 20 évben, ebből is kerekítettünk egy kiadványt. Egyik osztálytársnőm még egy cukormentes tortát is sütött, rajta ehető papíron egy tőlem származó szöveges matematika-példa volt: Kati néni és tanítványa együtt 140 évesek. Kati néni kétszer annyi idős, mint tanítványa volt akkor, amikor Kati néni annyi idős volt, mint most a tanítványa. Hány éves Kati néni?
Végül a 80. születésnap megünneplésén nem lehettem ott, mert pont aznap volt édesapám vasdiplomájának az átadása. Csak az ott készült fényképeket láttam.
Időközben felépült az az osztálytársam, aki korábban Kati néni bevásárlásait intézte, és megbeszéltük, hogy ezentúl havonta váltjuk egymást ezen a poszton. Az október az osztálytársamé volt, már készültem, hogy novemberben ismét én leszek a reszortos. Tegnap csörög a mobilom, kiírja Kati néni számát. Beleszólok: Csókolom Kati néni. A vonal végén Kati néni egy "fogadott fia" válaszolt, és tájékoztatott, hogy Kati néni éjszaka álmában elhunyt.
Én meg nem tehetek egyebet, mint hogy megírom ezt a történetet, és kicsit jobban gondolok majd Kati nénire egy-egy szakmai probléma megoldása közben. Mert benne van ő minden logikusan végig vitt következtetésemben, minden jól megalapozott szakmai döntésemben, minden időben észrevett buktatóban.
Köszönöm neki.

1 megjegyzés:

  1. Apu a BME Villamosmérnöki Karánaj Matematika Tanszék vezetője volt. Szóba sem jött, hogy a Móricz helyett a Fazekasba menjek...

    VálaszTörlés