Parlament

Parlament

2013. szeptember 17., kedd

Orion

Játszd le telefonod csengőhangját, és megmondom, ki vagy. Bori lányom hetente váltogatja, mindig a kedvenc slágere szól, van, aki meghagyja az eredeti csengőhangot, de sokan igyekeznek gondosan kiválasztani a rájuk jellemző csengőhangot. Nekem már több mint tíz éve az Orion űrhajó főcímzenéje, Peter Thomas szerzeménye szól. Régi telefonjaimon a csengőhang-szerkesztővel szerkesztettem meg, az újabbakra pedig egyszerűen feltöltöttem a nekem 45-ös fordulatú kislemezen meglévő, a Stúdió 11 által előadott (zenekarvezető Zsoldos Imre) számot.
Ebből könnyen kitalálhattátok, kedves blogolvasók, hogy egy Orion-rajongóval álltok szemben. Mindez onnan jutott eszembe, hogy 47 éve pont ezen a napon mutatták be az NSZK-ban a Raumpatrouille – Die phantastischen Abenteuer des Raumschiffs Orion című filmsorozat első epizódját, egy héttel később, mint az USA-ban a szintén kultikus Star Trek-et. Magyarországon két évet kellett várni a filmsorozatra, először 1968-ban ment le Őrjárat a kozmoszban - az Orion űrhajó fantasztikus kalandjai címen.
A filmsorozat fekete-fehérben készült és mindössze 7 epizódból állt. A Magyar Televízió többször is leadta, én az összes vetítést megnéztem, utoljára talán 1981-ben, de 20 év múlva a Filmmúzeum tévécsatorna újraszinkronizálta (a McLane őrnagyot játszó Dietmar Schönherr magyar hangja maradt Mécs Károly), így láttam a filmet a 2000-es években is. Szintén a 2000-es években a hét epizódból egy mozifilm is készült, mely megvan nekem DVD-n is.
A filmet többször láttam német tévécsatornán is eredeti hanggal. Megdöbbentett, hogy a híres visszaszámlálás az eredetiben egy géphang, melyet a magyar hangstúdió képtelen volt előállítani, így aztán Bőzsöny Ferenc elmélyített hangját használták.
Mivel a sorozatot 12 évesen láttam először és ez volt életem első tudományos-fantasztikus filmsorozata, igen mély benyomást tett rám, lényegében beépült mindennapi day-dream-jeimbe. Kamaszkoromban nagyon erős day-dreamer voltam. Mindenhová szerettem gyalog járni, mert ilyenkor csak "befűztem egy filmet", és menet közben ment a "vetítés", sőt, még filmet is lehetett váltani útközben. Az Oriont összekombináltam sci-fi olvasmányaimmal és saját fantáziáimmal. Nem véletlen, hogy a filmzenét megkaptam kislemezen szüleimtől, és erre a korszakomra emlékezem mobilom csengőhangjával.
Érthetetlen, hogy ezt a Németországban is igen népszerű sorozatot semmilyen formában nem folytatták, pedig biztosan vevő lenne a közönség egy mai technikával leforgatott Orionra akár sorozatként, akár mozifilmként. Jellemző, hogy Amerikában az eredeti Star Trek 80 epizódot élt meg a Kirk kapitányt megszemélyesítő William Shatner-rel , de számos utódsorozata készült, és vagy 12 mozifilm. A Star Trek mítosz része az amerikai kultúrának. Jellemző, hogy a filmhez részletesen kidolgozták a klingon nyelvet (a sorozatban a klingonok voltak a fő ellenség). Volt egy idő, amikor Amerikában többen tanultak klingonul, mint bármilyen más idegen nyelven.
Ami az Orion magyarországi továbbélését illeti, egyetlen kézzel fogható nyoma a Balatonszéplakon található Orion-bár, melyben annak idején talán még azt az intergalaktikus táncot is lehetett táncolni, amit a sorozatból tanultunk. Az épület ma üresen áll. Volt Orion társasjáték is, de nekem nem volt olyanom. Viszont arra határozottan emlékszem, hogy az egykori Pajtás újságban volt Orion képregény (Zórád Ernő rajzával), melyben - most tessék megkapaszkodni - a földlakók végül békét kötnek a fő ellenséggel, a varangyokkal.
Végezetül álljon itt az a versike, amit az Orion főcímdalára énekeltünk:

Felszáll az Orion,
McLane rajta a parancsnok,
Felszáll az Orion,
Mert jönnek a varangyok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése