2024. június 16., vasárnap

Házassági évforduló, unoka

Ha június 16., akkor házassági évforduló, immár a 34. Meg sok egyéb dolog: Nagy Imre és mártírtársai kivégzésének 66., újratemetésük 35. évfordulója (egy fél ország ekkor ismerte meg az "oroszokat kiűző" Orbán Viktort), ma pont apák napja is van, valamint a nemzetközi bloomsday, amit olyan kedélyesen megünnepeltünk tavaly Szombathelyen.
Ami a házassági évfordulót illeti, igazi cezúra az életemben: 68 éves vagyok, életem felében "házatlan" voltam, másik felében házas. És ugyanez vonatkozik a magyar közéletre is. 1990. május 23-án alakult meg az Antall-kormány, vagyis 34 évet éltem a "kommunizmusban" és 34-et a "demokráciában" (és ennek több mint felét, 18 évet Orbán alatt "sanyarogtam").
És tulajdonképpen itt be is fejeződhetne évfordulós posztom, ha házassági évfordulónkat nem aranyozta volna be unokánk kilenc napos látogatása. Erre a látogatásra már hetek óta készültünk, Kati a gyerekruhaboltokat, játékboltokat, babakellékboltokat járta végig, hogy minden meglegyen a kis Yaara fogadására. Most kronológiai sorrendben összeírom a kilenc nap történetét.

Június 8., szombat

Reggel még elmegyek átvenni a kibérelt babakocsit, és még vásárolok is, hogy minden meglegyen az unoka érkezésére. Katival kimegyünk a repülőtérre (babaülés már napok óta bekészítve az autóban). A reptéren már ott vannak a nászék és vőm nagyszülei is, így mind a négy nagyszülő és két dédszülő (plusz nászomék kutyája) várja a delegáció érkezését, Orsit és Yaarulit. Orsin szinte alig látszik, hogy már félidős várandós második unokánkkal.
Lányommal és unokámmal hozzánk hajtatunk, ahol már berendezve várja őket Petra erre a célra átrendezett szobája. Ebédre marhapöri van nokedlivel, amit úgy fal a kisasszony, mint aki napok óta nem evett.

A szundikálás után az udvarunkon lévő kis játszótérre megyünk le.

Petra, Orsi és a kis Yaaruli

Estére befut Bori is, aki már egy hónapja Bécsben lakik. Nem tudott előbb jönni, mert még részt vett a bécsi pride-on (Bécsben, Rómában vagy éppen Tel Avivban a pride egy vidám, zenei fesztivál, nagyon sok nem meleg is elmegy rá, senki nem bélyegzi őket meg ezért).

Június 9., vasárnap

Orsi a barátnőivel találkozik délelőtt, és viszi a kis Yaarulit is dicsekedni. Ez alatt mi kényelmesen leszavazunk.
Délután kerti grillparti vár bennünket sógornőméknél, ahol nem Yaara a legkisebb, hanem nagyobbik unokahúgom alig egyhónapos kislánya, Lióra, és nem is Orsi volt az egyetlen várandós, mert kisebbik unokahúgom is kisbabát vár júliusra. Szóval 2024 nagy gyermekáldással bíztatja a családot.
Bori a kis Liórával

Petra, Orsi, Bori, Yaara

Június 10., hétfő

Unokánknak bábszínházat szerveztek a nászék délelőttre. A Babaróka című előadást 3 éves kor felett ajánlják, de a mellékelt kép alapján Yaaruli is nagyon élvezte a műsort.

Orsi és Yaaruli a bábszínházban

Ebéd után kapjuk vissza a kisasszonyt. Orsi barátaival találkozik, az eső meg rendületlenül esik, ezért szobai játékokra kényszerülünk: gyúrmázunk, bábozunk, trambulinozunk, zenélünk.

A Szövivon egy tipikus hanukai dal, amit Yaaruli jól ismer, táncolt és tapsolt rá:

Június 12., kedd

Szinte az egész napot a Margitszigeten töltjük. Hármasban indulunk, Yaaruli, Kati meg én, aztán Petra sikeres polgári jog vizsga után (4-est kapott, a napi vizsgaátlag 2,7 volt!) csatlakozott hozzánk, majd a végén befutott Bori is.
Meghallgattuk a zenélő szökőkút gyerekdalokból összeállított műsorát, a Nagyréten egy jót pihiztünk, a kisállatkertben néztünk gólyákat, kacsákat, pávákat, dámszarvasokat, labdáztunk, fogócskáztunk. Yaara a villamoson való utazást is nagyon élvezte.

Este Orsi és Yaaruli a nászomékhoz volt hivatalos a sávuót (zsidó pünkösd) megünneplésére. A sávuót a törvény megkapásának ünnepe. Érdekes, hogy a három-három fő keresztény és zsidó ünnep nagyjából ugyanazt jelenti. A karácsony és hanuka a fény ünnepe, a világosság győzelme a sötét felett, a húsvét és a pészách a megváltás illetve megszabadulás ünnepe, a pünkösd és a sávuót pedig a szentlélek szétáradása illetve a tízparancsolat ünnepe.

Június 12., szerda

Megint egész nap miénk a gyerek, ezért irány a városligeti játszótér. (Tudom, hogy sokan vannak, akik szerint a Ligetben csak zöld gyepnek, cserjéknek és fáknak szabadna lenni, de én Karácsony-szavazó voltom ellenére lelkesedem a Liget-projektért, amit eddig letettek az asztalra, az zseniális).
Az egészen kicsiknek van egy külön rész csuda klassz játékokkal, Yaaruli persze mindet végig próbálta.

Délután három lányunk kerámiázni ment a Made by You-ba, így alvás után megint óvodát tartottunk Katival Yaarulinak. Gyerekdalokat énekeltünk és furulyáztunk neki, a Hinta-palintát már kívülről fújja.
Este közös vacsora volt a Localino étteremben. Stefano, a pincérünk oda volt Yaaruliért, azt mondta, az olasz kislányok is pont így eszik a tésztát, mint ő.

Június 13., csütörtök

Ma érkezik a vejem repülője, muszáj, hogy a kislánya is kimenjen elé a repülőtérre. Szerencsére délelőtt még jut idő a Naphegy téri PomPom játszótér felkeresésére, ahová velünk tart mindhárom lányom is.

A vejemmel csak másnap reggel találkozok, mert a repülőtérről rögtön egy étterembe mennek nászasszonyom és vejem testvérének születésnapját megünnepelni, utána a fiatalok bevetik magukat a pesti éjszakába, Yaaruli fektetése ránk marad.

Június 14., péntek

Reggel igazi brunch-partit tartunk, Bori és német barátja, Jonatán is nálunk vannak, így aztán nyolcan üljük körül az asztalt és négy nyelven folyik a társalgás (magyarul, héberül, angolul és németül).
Orsi és Sahar egy esküvőre hivatalosak Nagykőrösre, így aztán több mint 24 órára megkapjuk az unokát.
Irány az Állatkert, ahol nagyon régen jártunk utoljára. A parkolótól két megállót trolival megyünk, már ezt is nagyon élvezte Yaaruli.
Ahhoz képest, hogy nagyon sok látogató volt, olyan nagyon nem nyűgözött le az állatkert jelenlegi állapota. Sajnos a nagy szenzáció, a 2015-ben beszerzett koalák elpusztultak, jelenleg jegesmedvék sincsenek, mert azok mentek Nyíregyházára, és valamiért medvéket sem láttunk. Fókából két példányt, aligátorból egyet láttunk. A Barlang étterem, ahol ebédeltünk, gyanúsan kihalt volt. Mint megtudtuk azért, mert méregdrága.
A kisasszony végig sétálta velünk a parkot keresztbe-kasul, csak a végére kéredszkedett be a babakocsiba, de akkor nyomban el is aludt, így a simogatni való állatokról és a tevékről lemaradt.

Június 15., szombat

A szülők még mindig az esküvőn vannak (ott töltötték az éjszakát), Petrának szakkollégiumi elfoglaltsága van, így Yaarulival kiautózunk Aquincumba, ahol a Budapest Fesztiválzenekar tart családi napot. Sokat tanult a Fesztiválzenekar abból, hogyan kell a marketinget szervezni, sok ingyenes rendezvényük van. Ez a mostani kifejezetten kicsiknek szólt. A Zenevárban állatokat utánoztak a hangszerek, a Brémai muzsikusokat adták elő a közönség bevonásával.
De volt ezenkívül játszótér, lehetett enni-inni, jól eltöltöttük a délelőttöt.

Mire hazaértünk, a szülők is megjöttek a lagziból. Yaara elaludt, én a vejemmel a Magyarország-Svájc mérkőzést kezdtem nézni, közben nászomék is befutottak és unokánk is felébredt.
Aztán a felélénkült unokával egy estébe hajló programra indultak, majd a szülők a gyerekeket hazaadták és egy búcsúbulit tartottak a barátokkal, hiszen másnap már repülnek haza, Tel Avivba.

Június 16., vasárnap

Ébredés után irány a reptér és a fájdalmas búcsú.

Flightradar-on követtem a repülő útját, és csodálkozva láttam, hogy a gép nem Tel Avivban, hanem Bejrutban száll le. Persze tudtam, hogy az izraeliek szándékosan hackelik a Flightradart, hogy az izraeli légtérben ne lehessen követni a repülő útját. Unokámék természetesen szerencsésen megérkeztek.

Még néhány szó

Nagy terápiás erővel bírt ez a kilenc nap. Yaarulival a kommunikáció nagyon érdekes volt. A kislány mindent megért magyarul, de többnyire héberül válaszol, egy-egy magyar szóval fűszerezve. Engem például tökéletes kiejtéssel hívott "nagypapának", Katit pedig "nagyinak". Azért egy-két dolgot nekünk is meg kellett tanulnunk héberül:
  • Ohel - kaja
  • Kaholi - a kék kendőcskéje, ami nélkül nem tud létezni
  • Od pam - mégegyszer
  • Boj - gyere
  • Ima (Emi) - anya
  • Dubi - maci
Annak ellenére, hogy velünk személyesen tavaly nyáron találkozott utoljára, különban csak WhatsAppon lát, nagyon hamar megbarátkozott velünk, és ebben az idegen környezetben is nagyon hamar otthon érezte magát. Ha ritkán sírt is, utána a mosolya olyan volt, mint egy nyári zápor után a napsugár.