Ritkán szoktam színészekről megemlékező posztot írni. Mécs Károlyt annak ellenére nem a legnagyobbak között tartják számon, hogy szinte minden kitüntetést megkapott (kétszeres Kossuth-díjas, A Nemzet Művésze, A Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje). Nekem viszont - nem tehetek róla - valahányszor Mécs Károly nevét hallottam, egy nyalka huszártiszt képe jelent meg a szemem előtt.
Igen, A kőszívű ember fiairól van szó, és amikor két napja Mécs Károly haláláról értesültem, keserűen állapítottam meg, hogy elment a harmadik Baradlay testvér, Richárd is. Jenő (Tordy Géza) tavaly, Ödön (Bitskey Tibor) pedig tíz éve halt meg. Mivel Jókai születésének 200. évfordulója, A kőszívű ember fiai forgatásának 60. (!) évfordulója van, ezért természetesen ennek a filmnek a megtekintésével emlékeztünk meg a középső Baradlay fivér haláláról. (Naná, hogy birtoklom DVD-n, de a Filmio-n 650 Ft-ért megtekinthető.)
Elöljáróba: ez az a film, amit Katival néha kedvünk van csak úgy megnézni, terápiás célból (bár szerintem már jó tíz éve nem láttam). Kevés ilyen film van, a magyar filmek közül A napfény íze, a külföldi filmek közül pedig a Forest Gump vagy a Hegedűs a háztetőn tartoznak terápiás filmjeink közé. De azért tegnap este ütős volt azzal szembesülni, hogy egy 60 éves filmmatuzsálemről van szó, amelyben szinte az egész Farkasréti temető játszik, és a főbb szereplők közül már csak a Plankerhorst Alfonsine-t alakító Béres Ilona van köztünk. (Kisebb szerepekben azért boldogan ismertem fel Huszti Pétert, Koncz Gábort, Kovács Istvánt, akik aztán főszerepeket kaptak későbbi kalandfilmekben, a Fekete gyémántokban, A dunai hajósban és az Egri csillagokban.)
A kőszívű a maga idejében igazi szuperprodukció volt, hatalmas költségvetéssel készült és igazi blogbuster lett a maga 4,6 milliós nézettségével. Ne felejtsük, akkor még nem is álmodhattunk CGI-ról, mindent díszletekkel, óriási statisztériával, pirotechnikával és filmtrükkökkel kellett megoldani. A Kádár-Aczél párosnak nagyjából ugyanaz lehetett a célja ezzel a filmmel, mint húsz évre rá az István, a királlyal: hazafias érzésbe átcsatornázni a magyarok forradalmi indulatát. Nem kétséges, hogy a Most, vagy soha című megaköltségvetéssel készült tavalyi film is ezt a célt szolgálta, mégis micsoda különbség. Utóbbiról süt a tehetségtelenség és az, hogy kurzusfilmnek készült, viszont A kőszívű, és a későbbi Várkonyi-filmek (Egy magyar nábob, Kárpáthy Zoltán, Egri csillagok) tökéletesen nézhetők mind a mai napig.
Mi lehet a titok? Jó irodalmi alapanyag, remek színészek, kiváló rendező, bőséges költségvetés, a filmes szakma minden csínjának-bínjának tökéletes ismerete? Az, hogy egyszerűen tudták, mi kell egy jó filmbe: ármány, árulás, szerelem, csalódás, kaland, önfeláldozás, hazafiasság, váratlan fordulatok, jó filmzene, a tartalommal tökéletes összhangban lévő látványvilág? Adott egy csaknem három órás film, melynek egyetlen perce sem üresjárat.
Visszatérve Mécs Károlyra: a mindig elegáns, könnyed megjelenése mellett gyönyörű, és végig fiatalos hangja is lenyűgöző volt. Amikor az Orion űrhajót kb. 35 év után, a 2000-es évek elején újra szinkronizálták, egyedül Cliff Allister McLane parancsnok szinkronhangja maradt ugyanaz, Mécs Károly zengő baritonja. Íme a híres overkill-jelenet.
És persze ne feledkezzünk meg arról, hogy számos film narrátoraként is találkozhattunk a hangjával, mint pl. a
Szépség és a szörnyetegben.
Isten veled, Baradlay Richárd, isten veled Cliff McLane.