Ki van írva:
Burgonya 1 kg
199 Ft
A táblát így módosítja:
Burgonya 1 kg
199 Ft
Mert a vevő nem azt nézi, hogy mekkora az ár, hanem hogy mekkorát spórolhat. Az isztambuli bazárban tudják az irhabunda-árusok, hogy a magyarokkal könnyű dolguk lesz: elég csak egy magas induló összeget mondaniuk, a magyar lealkudja a felére, és otthon büszkén meséli, milyen jó vásárt csinált. Bezzeg a német pontosan tudja, mi az irhabunda reális értéke, és erre próbálja lealkudni az árat. Megboldogult kollégám mesélte, hogy valahányszor a felesége vásárolt valamit és azzal dicsekedett, hogy mennyit spórolt, megkérdezte tőle, hogy akkor miért nem vett mindjárt ötöt a termékből, akkor ötször ennyit spórolhatott volna.
Onnan jutottak eszembe ezek a marketing-történetek, hogy már jópár éve kaukázusi kefirt fogyasztok esténként. Sok márkát végigpróbáltam, végül az Alföldi kefir nyert, második helyre a CBA kaukázusi kefirje került (igen, ha jó a termék, még Orbán udvari közértjében, a CBA-ban is hajlandó vagyok vásárolni), a képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Spar kaukázusi kefirje állhatott. A többi kefirt túlságosan savanyúnak találtam.
Kb. fél évvel ezelőtt azt vettem észre, hogy a kedvenc kefirem kezd eltűnni a polcokról, egy idő után már úgy kellett vadászni rá. Aztán már sehol sem lehetett kapni. Aztán megjelent egy új termék, neve Riska Drink&Go, nem műanyag flakonos, hanem papírdobozos, nem 500 g-os, csak 450. Gondoltam, kipróbálom. Mmmm, ez egész finom, majdnem olyan jó, mint a régi Alföldi, nézzük, ki gyártja. Hát mit látok: Alföldi Tejipari Vállalat. Kivezették a régi terméket, behozták új néven csökkentett mennyiségben, hogy árat emelhessenek.
Általában én csinálom a hétvégi nagy bevásárlást, így már figyelem egy pár éve, milyen trükkökkel próbálják elrejteni az áremelést az egyes cégek. Íme néhány:
- Mennyiség-, súly- vagy térfogatcsökkentés. Biztosan mindenkinek feltűnt, hogy a 100-as csomag papírzsebkendő már csak 90 db-os, egy doboz cigarettában már nem 20, hanem csak 19 szál van, az 5-ös borotválkozó penge egyik rekesze már üres, túróból már régóta nem kapni 500 g-osat, csak 450-eset. Vannak olyan mennyiségek, amelyekben a gyártók valahogyan konszenzusra jutnak, hiszen aki fél kiló túrót próbálna eladni, annak a polcán maradna az árúja. Dobozos sörből is árulnak 400 ml-eset, de szerencsére csak a citromos változatból, nem terjedt el általánosan.
- Trükközés a mértékegységgel. Különösen tejtermékeknél fordul elő, hogy a termék mennyiségét vagy g-ban, vagy ml-ben adják meg. Általában a vevő nincs pontosan tisztában a termék sűrűségével (fajsúlyával), ezzel is lehet nyerni néhány százalékot. Ma már ott tartok, hogy ha a feleségem azt mondja, vegyél egy nagy pohár tejfölt, 330 g-tól 500 ml-ig mindenféle kiszerelést kaphatok.
- Mennyiségcsökkentés ajándéknak álcázva. A módszer a következő: megjelenik a joghurtos dobozon egy csík, rá van írva: 100 ml ajándék. Az ár változatlan. Aztán pár hónap múlva eltűnik az ajándék, a mennyiség 100 ml-rel csökkent. Újabb fél év múlva visszaáll az eredeti mennyiség, de persze ennek megfelelően emelik az árat is.
- Emelik az árat, de a termék árát hetente-kéthetente leakciózzák. Ez különösen azoknál a termékeknél van, amelyeknél az ár meghalad egy pszichológiai küszöbszintet. Ilyen a Jogobella, amely már poharanként 159 forint körül van, a lúzerek megveszik ennyiért, a türelmesek megvárják, míg néha lemegy 109 Ft-ra. Így vásárolok margarint, Apenta üdítőt, Piroska szörpöt.
- Kivezetik a terméket és másik márkanéven visszahozzák, de már más kiszerelésben, magasabb egységáron, ahogyan az én kedvenc kefiremmel történt, de bevett eljárás ez csokoládéknál is.
Jut eszembe: 9-esre végződő árak. Amikor 1978-ban először jártam nyugaton, feltűnt nekem ez a mánia és borzasztó nagy marhaságnak találtam, de a marketing-szakemberek kimutatták, hogy azokban az üzletekben, ahol egy forinttal felkerekítik az árat, lényegesen jobban csökken a forgalom, mint amekkora a felkerekítésből származó minimális nyereség.
Pár hetes történet, hogy a UPC (áldassék a neve) üzletkötője felhívott telefonon, hogy mint régi ügyfelüket, megajándékoznak: kapok tőlük egy mobiltelefonszolgáltatást, a SIM-kártyát hamarosan kikézbesíti a futár, és ezért a havidíjam mindössze csak 1500 Ft-tal emelkedik. Mondtam az üzletkötőnek, nem kérem a szolgáltatást, ne emeljék az árat. Azt mondja, ezt nem lehet, nekem csomag-előfizetésem van, a csomagba most bekerült a mobiltelefon. Ha nem kérem a csomagot, akkor az összes szolgáltatást (tévé, internet, vezetékes telefon) listaáron számlázzák ki, és akkor sokkal többe fog kerülni.
Erre még Kohn bácsi is csak csettintene és azt mondaná: ügyes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése