Parlament

Parlament

2025. május 30., péntek

Úgy tűnik a Korond-patak vize az elmúlt hetek esőzései nyomán végleg teljesen elárasztotta a parajdi sóbányát, ami nemcsak a környék sóbányászatát, de turistaforgalmát is hosszú időre hazavágta. A helyreállítás igen költségesnek ígérkezik: a pataknak új medret kell kialakítani, ami nem veszélyezteti sem a még működő bányaüzemet, sem pedig a bánya turisták által látogatható részét, víztározót kell létesíteni az ilyen esetek elkerülésére, a bányából ki kell szivattyúzni azt a töméntelen mennyiségű vizet és mindent helyre kell állítani. Csillagászati összeg és hosszú évek szükségesek hozzá.

A só alapszükséglet, amióta a világ világ. A sólelőhelyek birtoklása mindig fontos stratégiai cél volt, a sókereskedelem pedig mindig uralkodói kiváltság. Alapvető népmese A só, melyből kiderül, hogy a só olyan, mint a levegő: csak akkor gondolunk rá, ha hiányzik.

Az indiai függetlenségi mozgalom egyik fontos momentuma volt Gandhi 95 évvel ezelőtti ún. sómenete, amikor is 380 km-t gyalogolt az óceán partjára, és a brit monopóliumot megtörve sót vett magához.

A legendás sómenet

Nem véletlen, hogy a parajdi hírek hatására rögtön 30%-ot emelkedett a só ára (egyébként nekünk most itthon pont parajdi sónk van, mert Kati utasításba adta, hogy ne finomított sót vegyek, így a parajdira esett a választásom). Nekem meg ez jó apropó volt arra, hogy rádöbbenjek, hogy valahogy mindig pont nyolc évente járok sóbányába: először 2007-ben pont Parajdon, aztán 2015-ben Hallstattban, végül pedig 2023-ban Wieliczka-ban. Vegyük sorra őket.

2007, Parajd

Hosszabb erdélyi nyaralásunk során egy hetet Szovátán töltöttünk. Szováta maga is része az erdélyi Sóvidéknek (Korond, Parajd, Alsó- és Felsősófalva, Sóvárad tartoznak még ide). Szováta méltán híres tava, a Medve-tó is egy nagy esőzés nyomán keletkezett, amikor is egy Pálné gödre nevű terület beszakadt és megtelt vízzel. A sóval telített víz heliotermikus hatása miatt a felszín hőmérséklete 35 fokra emelkedik. De Szováta már a Medve-tó kialakulása előtt is fürdőhely volt, egy erősen sós vízű patak, a Géra is keresztülfolyik rajta. Nagypapám a nagyon elsózott ételre mindig azt mondta: ez sós mint a Géra.
A közeli Parajd sóbányája igazi turista-látványosság: sok-sok lépcsőn megyünk le a hatalmas termekbe, majd autóbusz hoz minket a felszínre. Íme az akkor készült fényképek:

Medve-tó, Bori, Orsi, Petra

Sódomb, szüleimmel (Bori csinálta a képet)

Bori és Orsi a sóbánya játszóterén

A parajdi sóbánya egyik nagy terme

Templom a bányában

2015, Hallstatt

2015 nyarán Orsi levizsgázott Jeruzsálemben az egyetem előkészítő évfolyama után és hazajött vakációzni, így együtt utazott a család Ausztria Salzkammergut-nak, azaz "Sókamarai javaknak" nevezett területére, melynek központja Salzburg, azaz "Sóvár". Hallstatt egy festői (és turisták által rendkívül túlterhelt) városka a Hallstätter-tó partján. A környéken már az ősember is bányászott sót, amit egy, a hallstatti sóbányában talált 7000 éves mumifikálódott holttest is bizonyít. Egy német gyerekeknek szóló tudományos műsorból, a Felfedező Expresszből tudom, hogy az egykori Pannon-tenger az Alpok kiemelkedésével lefolyás nélküli tavakat alakított ki, melyben a párolgás miatt nagyon megnőtt a sókoncentráció, kivált a só és ezek a sórétegek kerültek be évmilliók során a hegy belsejébe.
A bányához a városból siklóval lehet feljutni. Fent bányászruhát öltünk, lépcsőkön, csúszdákon és bányavasúton járhatjuk be a bányát. A bányászat ma már más technológiával folyik: a kitermelő aknákba folyadékot préselnek és sóoldatot szivattyúznak ki.

Lányaim bányászruhában

Kati, Bori és Petra a bányavasúton

Orsi és Petra a városban

Én és egy (majdnem) igazi bányász

2023, Wieliczka

2023-as lengyelországi utazásunk alkalmával négy éjszakát töltöttünk Krakkóban, és egyik nap felkerestük a közeli Wieliczka-i sóbányát. Ez a sóbánya is hasonló látványosság, mint a parajdi: hatalmas termek, sószobrok, katedrálisok a föld alatt. És persze nagy itt Árpád-házi Szent Kinga kultusza. IV. Béla gyermeke V. Boleszláv lengyel fejedelemhez ment feleségül. Szerette volna, ha a lengyelek is sót bányásznának, eljegyzési gyűrüjét egy máramarosi sótárnába vetette, amit később a megnyitott Wieliczka-i sóbányában találtak meg. Az utolsóként szentté avatott (1999-ben) Kinga akkora becsben van, hogy még a környék ásványvizét is róla nevezték el.
A bányába sok-sok lépcsőn juthatunk le és igazi bányalifttel mehetünk újra fel a felszínre. De 130m-rel a föld alatt még igazi étterem is üzemel.

Sószobor: Kinga gyűrűjének megtalálása

Katedrális a föld alatt

Pál család a sóoltár előtt

130 m-rel a föld alatt, asztalon a Kinga víz


2025. május 28., szerda

Két színházi előadás, egy jó meg egy rossz

Most megint besűrűsödtek a színházlátogatásaink Kati jóvoltából, egy korábbiról nemrég beszámoltam. Néha a sok jó darab közé óhatatlanul becsúszik egy rossz. Pont olyan színházban, olyan színészektől és olyan rendezőtől, amire nem számítanánk.

A Katonában parádésnak mondható szereposztásban, Bezerédy Zoltán, Borbély Alexandra, Jordán Adél, Mészáros Béla, Fullajtár Andrea, Keresztes Tamás, Elek Ferenc játékával (mondjuk a nemzet színésze, Szacsvay László helyett Takátsy Péter játszott), a nagynevű, és már csak ritkán rendező Asher Tamás rendezésében láttuk Goldoni Egy nyár című darabját. Nem kellett volna, és tulajdonképpen felmerült bennem a szünetben való távozás gondolata, de az ember mindig reménykedik.

Goldonitól már láttunk korábban egy darabot, még 2017-ben A főnök meg én meg a főnök címen (korábban Két úr szolgája címen volt ismert). Míg annál az előadásnál tökéletesen sikerült a darab mai korba helyezése, addig az Egy nyárnál tényleg nem lehetett megérteni, hogy bemutatásával mi volt a cél. Bár rettentő sok szereplő van kesze-kusza családi és baráti viszonyban, az alaphelyzet nagyon sablonos:


Leonardo szereti Giacintát.
Guiglielmo is szereti Giacintát.
Giacinta viszontszereti Guiglielmot.
Vittoria is szereti  Guiglielmot.

Ennek ellenére a darab végén kik házasodnak össze, na kik? Hát természetesen azok, akik között nincs viszonzott szerelem (Leonardo és Vittoria házassága csak azért nem jöhet szóba, mert ők édestestvérek).

Ráadásul az volt a rendezői koncepció, hogy a szerepek szándékosan legyenek egy kicsit túljátszva, amit Keresztes Tamás és Elek Ferenc jól oldottak meg, a többiek nem.

Az előadás után három nappal azzal a rossz érzéssel mentünk el megnézni a Kalamazoo-t a Belvárosiban, hogy lehet, hogy megint melléfogunk. De Hernádi Judit és Kern András páros játékánál nehéz hibázni (ezért az alakításáért Hernádi Judit 2023-ban a VIDOR Fesztiválon elnyerte a legjobb női alakítás Colombina-díját). Egy időskorú (időskorú?, annyi idősek kb. , mint én) kapcsolatról, szerelemmé formálódó egymásba kapaszkodásról szól a darab sok-sok humorral. Pedig egyáltalán nem jók a kilátásaik egy tartós kapcsolatra, hiszen a nő bigott katolikus, a férfi bigott zsidó. A nőnek öt lánya és tíz unokája van, a férfi egyetlen fia - ó Rétvári Bence, ne haragudj - melegkapcsolatban él.

Persze a szerelem győzelmét a vallási és kulturális különbségek fölött már sok filmben vagy színdarabban láthattuk (pl. Bazi nagy görög lagzi), de azért lássuk be, nem hiszünk igazán benne (pl. én és egy fideszes? Brrr!). Igazi könnyezve nevetős darab, másfél óra kiszakadás a mindennapokból.

Mindkét darabban szerepet játszott a zene. Az Egy nyárban Matisz Flóra Lili dalait éneklik, a darab egy pontján kórusban. A Kalamazoo-hoz Cári Tibor írt egy zseniális, slágergyanús duettet (akárhogyan kerestem, nem találtam meg a neten), címe: Még nem biztos. Csak érdekesség, hogy a posztom elején említett A főnök meg én meg a főnök című darabhoz is Cári Tibor írta a dalokat.

Lehet, hogy azért szerettük jobban a Kalamazoo-t, mert abban győzött a szerelem, míg Goldoninál nem? Hát ilyen javíthatatlan romantikusok vagyunk?

2025. május 24., szombat

Kitiltva, avagy zászló-zászló-szívlapát

Egészen a legutolsó időkig a Madniner Facebook-posztjainak buzgó követője és kommentelője voltam, eljutottam egészen a "lelkes támogató" fokozatig. Persze kommentjeim aligha voltak támogatónak nevezhetők, éppen ellenkezőleg, kifejezetten kritikusak voltak, de nem tartottam magam igazi trollnak, mert nem gyalázkodtam, nem káromkodtam, nem személyeskedtem és nem minősítettem. Aztán nemrég észrevettem, hogy a hífolyamomban nem jelennek meg Mandiner-posztok, és ha a Facebook-keresőbe írom be azt, hogy Mandiner, nem ad ki értelmezhető találatot. A közvetlen megnyitási kísérletre pedig ezt kapom:

Rájöttem, hogy kitiltott az oldal, akárcsak korábban az Origo, a Magyar Nemzet vagy Orbán Viktor hivatalos oldala. Mondjuk a Mandiner-en az utolsó kommentem arra a posztra volt, amelyben azt írták, hogy a független magyar sajtó Magyar Péter lakájmédiája. Erre írtam azt kommentnek: "Pont a MandiNER beszél lakájmédiáról ☺" Ez volt náluk az utolsó csepp a pohárban.

A Facebook-on eredetileg csak lájkolni lehetett, amit később további ikonok egészítettek ki:


Ezek közül a szív, az ölelés, a megdöbbenés és a sírás ikonjának használata elég egyértelmű. A mérges ikon (😡) használatából viszont már nem derül ki, hogy a poszt tartalmára vagy a poszt írójára vagyok mérges, ezért állítólag az algoritmus kevésbé terjeszti azokat a posztokat, amelyeken sok mérges ikon van. A nevető fej (😄) pedig végleg a trollok eszközévé vált: már nem a vicces tartalom jele, hanem azt jelenti: "kinevetlek téged". Ezért aztán ha az ezernyi állami pénzből finanszírozott Megafon-poszt alatt sok nevető fejet láttok, az bizony azt jelenti, hogy a posztoló jól ki lett nevetve. És ugyanez érvényes a kommentelőkre is. Így aztán a nevető hangulatjelet én már csak erős fenntartással használom.

A kommentcsatározások általában személyeskedésben végződnek, amelyekből megtudhatjuk, hogy a posztoló vagy ingyenkrumplira ácsingózó NER-nyugger, vagy libsibolsikomcsi proli, de rosszabb esetben egy gyengeelméjű faszkalap. Magam sohasem személyeskedem vagy minősítek, az ilyen kommentre általában a könnyező hangulatjellel válaszolok (😢).

Aztán itt van a trollok legújabb szokása: felmennek a nekik nem tetsző kommentelő profiloldalára, és ha ott nyilvánosak a posztok (pl. az enyémek ilyenek), akkor válogatás nélkül minden poszt alá nevetős hangulatjelet tesznek. Most a Harcosok Klubjának meghirdetésével a Fidesz egy, ez eddiginél még nagyobb trollhadsereget toboroz, bár sokak szerint ez csak fedőművelet, valójában több ezernyi orosz robotprofilt engednek rá a közösségi oldalakra.

A közösségi oldalak szerencsére nem csupán a politizálás színterei, de a Z- és Alfa-generáció számára a közösségi lét fontos, ha nem a legfontosabb színterei. Nemrég láttunk egy négyrészes minisorozatot a Netflixen, a Kamaszokat. A sorozat minden egyórás epizódja egyetlen snittből állt, amit utoljára Jancsó Miklós vagy Tarr Béla filmjeinél láthattunk. De ezen a technikai bravúron túl a film tartalma is megdöbbentő volt. Egy 13 éves fiú meggyilkolja az osztálytársnőjét, és a nyomozók számára kiderül, hogy a kamaszok az Instagramon olyan kódnyelvet használnak, amelyet az idősebb generáció egyáltalán nem ért. A látszólag teljesen ártalmatlan ikonok a legbrutálisabb bullyinget (zaklatást) jelentik az Alfa-generáció számára, tele rejtett agresszív és szexuális tartalommal. Íme néhány példa (a Blikk cikke nyomán):


  • 🍆 vagy 🍌 – A péniszre utal.
  • 🌮 – Női nemi szerv (vagina).
  • 👀 – Ezt az emojit akkor használják, amikor meztelen vagy tiltott tartalmakat kérnek.
  • 🎪 – A sátor bizony erekcióra utal.
  • ⛽, 🍀, 🌳, 🌿 – Ezek az emojik mind marihuánát jelképeznek, de tulajdonképpen bármelyik zöld emoji jelentheti a füvet.
  • 🍇 – Ezek a szőlőszemek a herékre utalnak.
  • 🍒 – A cseresznye több titkos jelentést is hordoz: szimbolizálhatják a heréket, a melleket, de akár a szüzességet is.
  • 🐫 – A teve emoji egy szexuális utalás, ami azt jelenti, hogy „meg akarlak d.gni”.
  • 👻 – A szellem emoji azt jelzi, hogy valakit hirtelen dobtak (ghostolták) mindenféle magyarázat nélkül.
  • 💦 – Vízcseppek: orgazmus, ejakuláció.
  • 🧢 – A baseballsapka átverést, hazugságot jelent.
  • 🚀 – A kábítószer-kereskedők gyakran használják ezt a rakéta emojit, hogy ezzel fejezzék ki, milyen erős anyaguk van.
  • 🍑 – Valakinek a fenekét jelképezi, de a barackot fiatal lányok nemi szerveként is szokták emlegetni.
  • ☠️ vagy 💀 – A koponya meglepő módon egész pozitív emoji: azt jelenti, hogy valami olyan vicces, hogy „meghalsz a nevetéstől”.
  • 🤡 – A bohóccal egy „buta” egyénre utalnak, de jelezhet valami butaságot vagy kínos dolgot is.
  • 💯 – Ez az emoji – bármilyen furcsa – az őszinteséget jelenti: 100% megbízhatóság.
  • 🚛 – Az említett személynek nagy, formás hátsója van.
  • 🔥 – A tűz azt jelenti, hogy valami szexi.
  • 🐐 – Minden   legjobbja (Greatest of All Time, azaz Goat, ami angolul kecskét jelent).
  • 👯‍♀️ – A lányokat a szexmunkások kódjaként használják.
  • ⏳ – Jó teste van egy nőnek. (Homokóra alkat.)
  • 🥑 – Az avokádó emoji jelentése: alap, persze, természetesen.
    Használtam én már teljesen gyanútlanul padlizsán-emojit, hogy aztán a lányaim jól kinevessenek. A Kamaszok óta már minden emoji használatát megfontolom. Most állítólag a Harcosok Klubja tagjainak azt javasolták, hogy minden posztjukat három emojival zárjanak: zászló-zászló-szív. Hát bizony nem mindenki szeme olyan éles, a sok zászló közül könnyű összekeverni a magyart a tádzsikkal, és a szívnél sem mindegy, hogy mit használunk:
  • Piros: barátság, szerelem, szenvedély;
    Narancs: barátság, törődés;
    Sárga: megbecsülés;
    Zöld: féltékenység, vega;
    Kék: bizalom, magabiztosság;
    Lila: luxus, csillogás;
    Fekete: gyász, szomorúság, lázadás;
    Fehér: tisztaság, ártatlanság, őszinteség.
  • Kedves szülők, figyeljetek oda a gyerekeitekre! A közösségi oldalakra feltöltött emojik néha nem is olyan ártatlanok, mint elsőre látszanak!

2025. május 21., szerda

Pápák

Furcsa egybeesés, hogy mind II. János Pál, mind pedig Ferenc pápa haláláról egy popműsor közben értesültem. II. János Pál 2005 április 2.-án (húsvét után 5 nappal) este hunyt el, miközben mi a televízióban a Megasztár 2. évadának aznapi élőshowját néztük. Till Attila két műsorszám között bejelentette őszentsége halálát, majd folytatódott az tehetségkutató showműsor tovább.

Hasonló történt Ferenc pápa halálánál is: idén április 21.-én, húsvét hétfőn éppen autóztunk Pilisborosjenőre a tulipánfarmra, a rádióban szólt a Rádió1 popcsatorna, amikor két szám között a műsorvezető bejelentette a pápa halálát. De VI. Pál, és utódja, a rövid ideig szolgáló I. János-Pál haláláról sem megszokott környezetben értesültem. VI. Pál 1978 augusztus 6.-án halt meg, amikor két barátommal éppen nyugat-európai körutazáson voltunk. Rá két hónappal, október 17.-én halt meg I. János-Pál, amikor mi éppen egyetemi almaszedő táborban voltam.

Na és éppen hol voltunk, amikor felszállt a fehér füst, amikor "habemus papam" volt, amikor megtudtuk, hogy az amerikai Robert Francis Prevost, azaz XIV. Leó ül 267.-nek Szent Péter trónusára, na hol? Hát a csöppnyi kis olasz városkában, Borgo Petroróban.

Az új pápának állítólag közel állnak a nézetei a néhai Ferenc pápa álláspontjához a környezetvédelemmel, a szegények és a menekültek felkarolásával és az emberekhez való kilépéssel kapcsolatban, de ellenzi az abortuszt, az eutanáziát és a halálbüntetést. Jelmondata: In illo uno unum, vagyis Őbenne, az Egyben egyek.

Mivel Ferenc pápa szolgálati ideje az Orbán-kormány hosszú regnálására esett, ez határozta meg viszonyunkat őszentségéhez. A 2015-ben kezdődő menekültválságnak már a legelején Ferenc pápa empátiával, megértéssel és támogatólag állt a menekültekhez. A magyar reakció nem is maradt el, Bayer Zsolt, a Fidesz tolla, egyben az 5-ös számú pártkönyv tulajdonosa ezt írta: "Ferenc pápa vagy egy demens vénember, aki teljességgel alkalmatlan a pápai poszt betöltésére, vagy egy gazember." Na most tudni való, hogy ilyen dolgokat Bayer akkor ír le, akárcsak Schmidt Mária, ha a Fidesz elő akar készíteni egy propagandakampányt. Bayer Zsolt cikke után ugyanúgy beindult a sorosozás és a migránsozás, mint Schmidt Mária aljas cikke után, melyben az ukránokat vádolja a bucsai mészárlással, a kormány otromba ukránellenes kampányba kezdett.

Ettől kezdve feszült lett a viszony a Szentszék és Magyarország között, a legnagyobb diplomáciai erőfeszítések ellenére sem jött el Ferenc pápa Szombathelyre a Tours-i Szent Márton születésének 1700. évfordulójára rendezett ünnepségsorozatra, az emlékév lezárására. Aztán úgy adódott, hogy 1938 után 82 évvel ismét Budapestre tervezték az eucharisztikus világkongresszust. Sajnos a 2020-ra beígért rendezvényt a koronavírus-járvány miatt egy évvel el kellett halasztani. Édesanyám jelen volt az 1938-as rendezvényen, és nagyon szerette volna ezt a másodikat is megélni. Sajnos a halasztás miatt a végül 2021 szeptemberében megrendezett Világtalálkozót már nem érhette meg. Viszont Ferenc pápa - ha csak néhány órára - de megtisztelte a rendezvényt a Hősök terén, és a Szépművészeti Múzeum Román csarnokában pár szót váltott a magyar közjogi méltóságokkal (Orbán, Áder, Semjén).

Ferenc Pápa a Szépművészeti Múzeumban

Bár a pápa még aznap utazott tovább Szlovákiába, a jég megtörni látszott. A 2022-ben kitört ukrajnai háború után már azt kezdtük hajtogatni, hogy Európában csak két békepárti vezető van: Ferenc pápa és a magyar miniszterelnök.

2023 áprilisában már három napot töltött Ferenc pápa a magyar fővárosban, így aztán Szijjártó büszkén dicsekedett azzal, hogy míg Gyurcsány alatt egyszer sem jött el a pápa Magyarországra, addig az Orbán-kormányt kétszer is megtisztelte.

Bayer természetesen szánja-bánja 2016-os cikkeit és így nyilatkozott: "Nem is mentségül mondom, de akkor én még protestáns, egész pontosan evangélikus voltam. Mint katolicizmuson kívüli, mondjuk ennyiben volt fölmentésem, hogy mondhattam. Én azóta katolizáltam."

Ha tényleg megvalósul az a kezdeményezés, hogy a Vatikánban kerül sor az Orosz-ukrán béketárgyalásokra, akkor Orbán tuti, hogy a mennybe megy, és istenkirállyá koronázzák.

2025. május 19., hétfő

Már megint Eurovízió

Az Eurovíziós Dalfesztivál egyidős velem, ezért elvileg idén a 70.-et kellett volna megrendezni, de 2020-ban a koronavírus-járvány miatt csak egy emlékműsorra került sor. A 69. dalfesztiválnak idén Svájc adott otthont, mert tavaly a svájci versenyző, Nemo nyerte meg a versenyt. Akkori posztomban a dalverseny végét vizionáltam, mert:

  • megint egy transznemű versenyző nyert;
  • Izrael indulásával kapcsolatban komoly botrányok voltak;
  • egy esélyes indulót állítólagos erőszakos magatartása miatt kizártak a versenyből;
  • a műsor végén a győztes - bár akaratlanul - eltörte a trófeát.
Izrael indulása körül idén sem ment minden simán, Bázelben, ahol a versenyfolyamot rendezték, egész héten palesztinpárti tüntetések voltak, sőt, a műsorban is fel-fel tűnt egy-egy palesztin zászló. Több országban petíciót gyűjtöttek Izrael indulása ellen. De az izraeli énekesnő, Juvál Rafaél jelen volt a 2023. október 7.-i terrortámadásnál, megsebesült, és úgy élte túl, hogy halottnak tettette magát

A dalfesztivált a St. Jakobshalle-ban rendezték meg elképesztően magas színvonalon. A döntőre egyébként a bázeli labdarúgó-stadionban szurkolói zónát alakítottak ki, így további 35 ezer ember követhette élőben a fesztivált. Ma már a látványnak nem a technika, hanem csakis a képzelőerő szab határt. A három műsorvezető Sandra Studer énekesnő, az 1991-es római dalfesztivál svájci résztvevője, Michelle Hunziker topmodell, aki Eros Ramazzotti felesége is volt, valamint Hazal Brugger humorista és slammer voltak. A Studer és Brugger által az első elődöntőben előadott Made in Switzerland című dal olyan nagy siker volt, hogy többen azt javasolták, legyen ez a hivatalos svájci himnusz ☺.

Ami az eltört trófeát illeti, azt kalandos körülmények között pótolták: egy kisrepülő hozta egy kofferben a Svájci-Alpok fölött repülve, de kiugrottak vele ejtőernyővel, ahonnan egy síző majd egy snowboardos vitte tovább, aztán átadták egy hegyikerékpárosnak, aki véletlenül beleejtett egy folyóba, de egy vadvízi kajakos kihalászta, végül átadta egy kerekesszékes sprinternek, aki begurult vele a csarnokba. Az épségben megérkezett trófea körül elkezdett Nemo sündörögni, de ráripakodtak: Don't touch it!

Az is vicces elem volt, amikor Hazal Brugger beállt önkéntesnek a backstage-be, hogy bemutassa az ott dolgozók munkáját. Miközben egy díszletelemet toltak, a díszletmester rájuk kiáltott: Keep it strait! (Tartsátok egyenesen!). Mire Brugger: This is rarely heard on this show. (Ez ritkán hangzik el ebben a műsorban.) A vicc megértéséhez tudni kell, hogy a "strait" angolul nemcsak "egyenes"-t, de "heteroszexuális"-t is jelent.

Tény, hogy a tavalyi után idén is egy transz-gyanús énekes, a kontratenor hangon éneklő osztrák JJ nyert egy tipikus eurovíziós dallal: rendkívül érzelmesen, erős emóciós töltéssel előadott, de slágernek egyáltalán nem nevezhető nótával. Én, aki magam is pontozni szoktam a dalokat, egy kérdőjelet tettem a dal mögé, ami azt jelentette, hogy nekem nem tetszett, de megnyerheti.

És akkor a végeredmény, amely már évek óta a résztvevő országok (idén 37 ország indult) 5-5 tagú zsűrijének és a közönségnek a pontjaiból áll össze:


Jól látható, hogy az összesített pontversenyt Ausztria nyerte, de a legtöbb közönségpontot toronymagasan Izrael kapta, pedig a zsűripontok alapján csak a 14. helyen álltak. Érdemes egy pillantást vetni a zsűripontok és a közönségpontok közötti különbségre:

Katt a teljes képernyős nézetért

A vízszintes vonal fölötti országokat a zsűri jobban szerette, mint a közönség, míg a vonal alattiakat pont fordítva. Ez alapján a két legmegosztóbb ország Izrael és Svájc volt. Az alábbi térképen láthatjátok, mely országokban találták az izraeli dalt a legjobbnak:


Meglepő módon Izrael Azerbajdzsántól kapta a legtöbb pontot, 24-et, mert a zsűri is és a közönség is a legjobbnak találta. Ez lehet meglepő egy siíta muszlim országtól, de Azerbajdzsán és Izrael jó viszonyt ápol, az azeri zsidók zavartalanul sétálhatnak Baku utcáin. Orsi lányomtól tudom, hogy Tel Avivban az eredmény kihírdetése után (éjjel 1-kor!) azonnal légiriadó volt, palesztin barátaink nehezen viselték az Izrael melletti szolidaritást.

A másik nagy meglepetés Svájc volt, amelyet a szakmai zsűri 214 ponttal a második helyre tett, de a közönségtől egyetlen árva pontot sem kaptak!

Hazánk immár hat éve nem vesz részt a fesztiválon, a televízió sem közvetíti. Túlságosan genderpártinak tartjuk ugyanis, amelytől meg kell óvni a gyermekeket. (Már írom a bakancslistát, hogy ha nyer 2026-ban a TISZA, miket kell visszaállítaniuk. Az Eurovízióra való visszatérés az egyik ☺). De azért érdemes egy pillantást vetni, hogy a rendszerváltás utáni 35 évben hazánk hányszor, és milyen eredményességgel szerepelt a dalversenyen:


'93-ban indultunk először és azóta összesen 19-szer vettünk részt. Egyedül Pápai Joci volt ismétlő, egyben az utolsó magyar induló is. '98 és 2005 között már volt egy hosszabb szünet, de ha jól emlékszem, a Magyar Televízió ebben az időszakban is közvetítette a showt. Én minden esetre továbbra is maradok az Eurovíziós dalfesztiválnak, az európai szabadság és nyitottság szimbólumának elkötelezett híve.

2025. május 17., szombat

Egy jogállamban...

Érdekes színházi élményben volt részünk szombaton: A Katonában megnéztük Ferdinand von Schirach Nyílt tárgyalás című darabját. Schirachtól négy évvel ezelőtt már láttunk egy színdarabot, a Terrort, amiről posztoltam is. Az is, meg a mostani darab is tárgyalóteremben játszódik, és súlyos morális kérdéseket feszeget. A dráma német címe: Sie sagt. Er sagt. (A nő mondja, a férfi mondja), vagyis a német címből lehetne sejteni, hogy két vallomás áll egymással szemben, ez alapján kell a bíróságnak döntenie.

Már az alapszituáció is szokatlan a magyar társadalmi normák szerint: A nő és a férfi szeretők, és egy utolsó találkán is kölcsönös beleegyezésen alapuló szexuális aktus kezdenek, de közben a nő meggondolja magát, és többször is megkéri a férfit, hogy fejezze be az aktust, de a férfi erre nem hajlandó és a kielégülésig folytatja azt. A nő három nap múlva feljelentést tesz a férfi ellen szexuális erőszak miatt.

Kérdeztem Petra lányunkat, aki szintén velünk volt az előadáson, hogy szerinte egy magyar nyomozóhatóság mit kezdene egy ilyen feljelentéssel, indulna-e nyomozás, történne-e vádemelés? A magyar társadalom hogyan ítél meg egy ilyen cselekményt?

Persze a darab Németországban játszódik, ott komolyan vesznek minden szexuális bűncselekményt és komoly bizonyítási eljárást folytatnak le a tárgyaláson annak ellenére, hogy valóban úgy tűnik, hogy csak két tanúvallomás, a sértetté és az elkövetőé áll egymással szemben. És van két nagyon fontos jelenet a színdarabban, amit szerintem Magyarországon középiskolában lehetne tanítani. Az egyik egy kriminálpszichológus szakvéleménye (Pelsőczi Réka játszotta).

Ebben az hangzik el, hogy a nemi erőszakot még mindig nagyon sok mítosz és előítélet lengi körül. Egyrészt a szexuális esetek többsége nem illik bele abba az elképzelt mintába, hogy egy nőre rátámadnak egy sötét sikátorban, megerőszakolják, aki utána elmegy a rendőrségre és feljelentést tesz. Az esetek többségében az elkövető és az áldozat ismerik egymást, gyakran barátok vagy kollégák, de a leggyakoribb a családon belüli erőszak, amit a közvélemény még mindig nem fogad el "igazi" erőszaknak. Merthogy a férjnek "jogai vannak". Ugyanígy nem tekintik bűnnek egy szabadosabb életű hölgy megerőszakolását. Pedig a NEM minden helyzetben és mindenki szájából NEM.

Éppen ezért ennek a bűncselekménynek a látenciája nagyon magas, az erőszakot elszenvedők jelentős része nem fordul a rendőrséghez. A társadalmon belül még mindig nagyon erős az áldozathibáztatás, a hölgy öltözködésének vagy vélt kihívó magatartásának okolása. (Nem tudom észrevettétek-e, hogy a magyar nők sokkal kevésbé mosolyognak, mint külföldön. Szerintem ennek még mindig az egyik oka az, hogy a férfiak hajlamosak félreértelmezni, ha egy nő rájuk mosolyog). A férfiakat sokan "ösztönlénynek" tartják, ahogyan Demjén Rózsi is megénekelte: "Ha a szerelem beindul, nincs megállás!". És ez a férfitársadalomban elfogadott.

Na de a másik fontos monológ a darab végén hangzik el, mégpedig egy addig meg sem szólaló szereplő, egy bírósági gyakornok szájából. Sajnos csak fejből tudom összefoglalni a mondanivalóját:

„Egy jogállamban egy személy bűnösségéről vagy ártatlanságáról nem az újságok, nem a televízió, nem a közösségi média és nem az internetes fórumok döntenek. És nem is minisztériumi folyosókon. A büntetőeljárásban a bírák megpróbálják kideríteni az igazságot. Meghallgatják a tanúkat és a szakértőket, alaposan megvizsgálják a bemutatott bizonyítékokat, mérlegelik az ügyész, a vádlott és a védőügyvéd érveit. De nincs igazság mindenáron, ugyanakkor mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy a tettei következményekkel járnak, melyeket objektív és pártatlan eljárásban bírálnak el."

Két nappal a "átláthatósági törvénytervezet" parlamenti benyújtása után ez a monológ tényleg nagyot ütött. Igen, egy jogállamban nem kormányhivatalok fosztanak meg egyeseket születéssel szerzett állampolgárságuktól, nem rendelettel bélyegeznek meg újságokat, médiumokat és civil szervezeteket. Egy jogállamban mindig van jogorvoslati lehetőség.

Bár hazánk egyre kevésbé jogállam, de remélem, hogy az olyan színházi műhelyek, mint a Katona még sokáig zavartalanul működhetnek.

2025. május 16., péntek

Jelentés az Umbriai Magyar Köztársaságból - 2

Folytatom előző posztomban megkezdett beszámolómat.

Szóval míg Magyarországon mindenki a Gyurcsány házaspár válásával, az új pápával meg az ukrán kémbotránnyal foglalkozott (tudjátok: Magyar Péter és az ukrán nagykövet húsvét hétfőn egy hollókői csőszkunyhóban szövögették a kormány megdöntésére irányuló sötét tervüket), addig mi Umbria kies tájait, hegytetőkre épített városkáit, a borgókat jártuk be. Próbáltunk felkészülni az íróházaspár által jegyzett Élni és enni Umbriában című könyvből, amit aztán dedikáltattunk is velük. Igyekszem helységről helységre végigkövetni utazásunkat.

Todi

Ebben a városban laknak Péterfyék, és itt, a Villa Luisa szállodában volt a szállásunk is. Ennek éttermében kaptunk minden este igazi háromfogásos olasz menüsort ízletes olasz borokkal és ízes beszélgetésekkel, kivéve péntek estét, amikor Chioanóban a Cantina Roccafiore borászatba invitáltak bennünket. Ebben a városban kószáltunk a legtöbbet, mert az érkezésünk és elutazásunk napján önállóan, a második napon pedig Péterfyék vezetésével fedeztük fel a várost. Három éttermét is megismertük a városnak: a híres Pane e Vino-t, a Ristorante Umbria-t és a Gran Caffè Serrani-t, de kávéztunk a Tazza D'oro-ban és a Pianegiani-ban. Számos temploma közül a Concattedrale della Santissima Annunziata, a Chiesa di San Fortunato és a Tempio di Santa Maria della Consolazione a legjelentősebbek. Ez utóbbi arról híres, hogy héjazat-szerkezetű, nincsenek benne oszlopok, a kupola hatalmas terhét a templom falai cipelik. A Chiesa di San Fortunato-ban pedig Jacopone-nek, a 13. századi költőnek a sírja van, aki umbriai népnyelven verselt, jelentősen hozzájárulva az olasz irodalmi nyelv kialakulásához.

A város főtere

Egy öreg etruszk kőoroszlánnal

Tempio di Santa Maria


Todi már az etruszkok idejében város volt, akik tisztaságmániások voltak és csatornázták a várost, ennek kiömlő nyílása, Todi kloákája mind a mai napig megvan. A rómaiak amfiteátrumot építettek a város mellé, ahol előszeretettel etették meg a keresztényeket az oroszlánokkal. A keresztény mártírok emlékére ennek az amfiteátrumnak a közepébe - részben annak kövei felhasználásával - emeltek templomot.

Monte Castello di Vibio


Ez egy tüneményes kis borgo szemben Todival a Tevere túlpartján (amit csak kerülővel értünk el, mert a közeli híd le volt zárva a forgalom elől). Itt működi Olaszország legkisebb színháza, a Teatro della Concordia, amit sajnos zárva találtunk. De azért jót sétáltunk a városban és megkóstoltuk az olaszok kesernyés üdítő italát, a chinottót.



Borgo Petroro


Olaszországban minden település város - állapította meg Mihály az Utas és holdvilágban. És valóban, a legkisebb települések is hegyre épülnek és várfal veszi körbe őket. Ezek közül is kiemelkedik Borgo Petroro, melynek házai mindössze egyetlen terecske köré csoportosulnak. Ma már persze inkább vendéglátó hely, de így is nagyon megkapó.

Assisi


Assisi igazi búcsújáró hely, hiszen nemcsak Szent Ferencet, a katolikus egyház nagy megújítóját adta a keresztényeknek a 13. században, de követőjét, Szent Klárát is, a Klarissza rend megalapítóját. De talán a város legkülönösebb szent-várományosa a 2006-ban 15 évesen elhunyt Carlo Acutis, az influenszerek védőszentje. Carlo egy olyan honlap létrehozására vállalkozott, amely a világ minden egyes bejelentett eucharisztikus csodáját, valamint a katolikus egyház által jóváhagyott Mária jelenések listáját tartalmazza. Fehérvérűségben hunyt el, és Ferenc pápa készült szentté avatni. Romlatlan holtteste üvegkoporsóban tekinthető meg. Szent Ferenc sírja egy kő szarkofág a róla elnevezett bazilikában, melynek kövei közé a zarándokok ugyanúgy kívánságcédulákat dugnak, mint a jeruzsálemi siratófalba.
Assisiben egy fellegvár is található, a vállalkozó kedvű utazó felkapaszkodhat falaihoz.

A Szent Ferenc székesegyház

A székesegyház kerengője

Giotto freskói a székesegyházban

Assisi legrégibb temploma, ami a 
római időkben Minerva-templom volt

Fenn a fellegvárnál

Spello


Szintén egy festői borgo nem messze Assisitől, melynek szűk sikátorai között bolyongtunk, majd egy festői kilátóteraszon ittuk meg délutáni aperolunkat.

aperolozik a társaság






Foligno


Bár Foligno az egyetlen a megtekintett városok közül, mely síkon terül el, nem kevésbé megkapó, mint a többiek. Foligno azt tartja magáról, hogy itt találhatók Olaszország legszebb lányai és asszonyai. Bár erre nem találtam visszaigazolást, de valószínű, hogy amikor a 14. században Foligno ura, Trinci (a Zúzó) palotájában vendégül látta Nagy Lajos királyunk Nápoly ellen vonuló seregét, melyben minden bizonnyal maga Toldi Miklós is jelen volt, akadtak hölgyek a magyar vitézek kényeztetésére.
Folignoban egy igazi őskeresztény, k.u. után 58-ban (!) épült templom is található. Egy másik templom, a Chiesa Parrocchiale di San Nicolò reneszánsz szárnyasoltárának nagy részét Napoleon serege magával vitte, de a megmaradt képen megkapó ábrázolását láthatjuk Szent Sebestyénnek, akiről megtudtam, hogy a melegek védőszentje.
Természetesen felkerestük azt a kórházat is, ahol az Utas és holdvilág főszereplőjét, Mihályt ápolták.

Balra az 1. századi őskeresztény templom

Chiesa Parrocchiale di San Nicolò
reneszánsz szárnyasoltára

A város folyója, a Topino

A város főtere

A Trinci-palota udvara

Ebben a kórházban ápolták Mihályt,
az Utas és holdvilág főszereplőjét

Trevi


Talán Trevi volt a legmegkapóbb borgo utunk során. Utcáit járva azon gondolkodtam, vajon hol éreztem jobban magam, Torockón, Český Krumlovban vagy itt. A Szent Emilianus dómban megismerhettük a talán legtöbbet szenvedett szentet: Az első században élt Emilianust, mivel megtagadta, hogy római isteneknek áldozzon, számos módon próbálták kivégezni, sütötték, főzték, hordóban legurították a hegyről, vízbe vetették, oroszlánok elé vetették, majd, mivel mindegyiket túlélte, végül lefejezték. Szent Emilianust gyakran ábrázolják lábaihoz heveredő oroszlánokkal.
És ne felejtsük, Trevi egykori zsidó negyedében működött a 16. században Itália első nyomdája!

Fidelitas

Trevi sikátor

Szent Emilianus és az oroszlánok


Treviből hazafelé tartva Todiba buszunk nem az autópályán, hanem egy kacskaringós panorámaúton vitt bennünket keresztül a festői Umbriai-medencében.

Perugia


Perugiáról tudtam, hogy egy nagy olasz város, de nem sejtettem, hogy ilyen szép. Ráadásul Perugia a csokoládéjáról híres, vásároltunk is belőle. A buszunk eredeti útvonala futóverseny miatt le volt zárva, ezért a "minimetrónak" nevezett siklóval mentünk fel a Pincetto magaslatra, ahonnan átsétáltunk Szent Herculanus templomához. Herculanus az 1. században a keleti gótok által ostromlott város püspöke volt. Totila gót vezér a város elfoglalása után elevenen megnyúzatta a püspököt (!). Utunkat a Rocca Paolina erőd felé folytattuk, ahol három vár épült egymásra: egy etruszk, egy római és egy középkori. Az etruszk várat a rómaiak betemették, föld alól feltárt csarnokai olyanok, mint Mória bányái A gyűrűk urában. Perugia főterén a szökőkút egyik oldalán a Priori palota található, homlokzatán a város két címerállatával, a griffel és az oroszlánnal, másik oldalán pedig a Szt. Lorenzo székesegyház áll, melyben ereklyeként Szűz Mária jegygyűrűje van kiállítva (!). Még benéztünk a régészeti múzeumba, ahol dúsan faragott etruszk szarkofágokat láthattunk.

Kilátás a Picettóról

Az eltemetett csarnok

Szűz Mária jegygyűrűje

A főtéren

A kapun a felirat: Augustus Perugiája

Kilátás a városra

A régészeti múzeum

Gubbio


Gubbio nagyobb, mint az Utas és holdvilágból gondolnánk. A gubbiói farkas legendáját egy szobor öröktette meg: Szent Ferenc megszelidítette a farkast, egy kosárkát kötött a nyakába, ezzel járta a várost a farkas élelemért koldulva. Megnéztük a holtak kapuját, a házak oldalában befalazott ajtókat, amelyen át a holtak koporsóját viszik ki a házból, majd befalazzák, hogy lelkük ne járhasson vissza kísérteni. Gubbio a szarvasgombák városa (egyébként szerte Umbriában számos szarvasgombával készült ételt szolgálnak fel), egymást érik a szarvasgombát árusító üzletek. A Palazzo dei Consoli hatalmas gótikus épülete uralja a városképet. A várostól mintegy 350 métert kell felkapaszkodni a Szent Ubert kolostorhoz, ahol Mihály meglátogatja ifjúkori barátját, Ervint. Szent Ubert templomában kívánságcédulán lehet fohászkodni a szenthez. A hegymászás után jól esett egy üveg Ichnusa sör.


A bejárattól jobbra a holtak kapuja

Palazzo dei Consoli

A Szent Ubert kolostor udavara


Szent Ferenc és a farkas

Felejthetetlen hat nap volt!