Tudom-tudom, olyan vagyok, mint büfés Lali az Üvegtigris2-ben, aki egy római jog tankkönyvvel a hóna alatt megy be a polgármesteri hivatalba, hogy igazságának érvényt szerezzen. Már az elévülési idővel kapcsolatban is amatőr fejtegetésekbe fogtam - mentségemre legyen mondva, hogy megpróbáltam elég széleskörűen tájékozódni -, most a Rákosdubaj-ként elhíresült ügyről is előadom a gondolataimat.
Tudnivaló, hogy az állam, a nagy állami intézmények a legnagyobb környezetszennyezők. Az ország tele van elhagyott laktanyákkal és katonai bázisokkal, egykori ipari és bányaterületekkel, használaton kívüli kórházakkal és vasúti területekkel. Valahogy ezek felszámolásához nem fűlik foga az egykori állami tulajdonosoknak (alant néhány egy-két éven belül készült fotómat láthatjátok):
Elhagyott uszályok Szeged tiszai teherkikötőjében |
Egykori laktanyám Molnaszecsődön |
Felhagyott bányaüzem az Esztramos oldalában |
Omladozó határőrlaktanya Kőszegnél |
"a Projekt megvalósításához szükséges ingatlanokat (fejlesztési területet) az Egyesült Arab Emírségek által – az MK határozatában kiadott előzetes írásbeli hozzájárulásával – kijelölt gazdálkodó szervezetnek (a továbbiakban: „Jogalany”) értékesíti – ha és amennyiben azt a vonatkozó magyar jogszabályok lehetővé teszik – közbeszerzés vagy pályáztatás nélkül, de összhangban a nemzeti jogszabályokkal"
(Zárójelben érdemes megemlíteni, hogy Orbán egyszer a Parlamentben úgy válaszolt a családi oligarchák helyzetbe hozását felemlegető vádakra, hogy aki külföldi befektetőt támogat a magyarokkal szemben, az labancpolitikát folytat. Ez benne van a Direkt36 A dinasztia című filmjében is.)
Vagyis lehetett sejteni, hogy itt előbb-utóbb adásvételi szerződés fog születni. Telt-múlt az idő, zajlott a kegyelmi ügy, jöttek a választások, áradt a TISZA, el is feledkeztünk Rákosdubajról. Az adásvételi szerződés megkötésére idén január közepén - vagyis tíz hónap elteltével - került sor, az Emirátusok által kijelölt vevő az Eagle Hills Hungary Zrt., képviselője pedig Mohamed Ali Rashed Alabbar. A szerződés derekas jogi munka, mely felsorol a területre vonatkozó minden szolgalmi és elővásárlási jogot, az eladó és a vevő kötelezettségei között pedig lehivatkozza a tavaly megkötött államszerződést.
Ismét előjött a tíz hónappal ezelőtti vita a Hősök terét elcsúfító felhőkarcolókról, meg hogy-hogy csak úgy odadobunk egy ekkora területet az araboknak, a magyar föld nem eladó! És ekkor Karácsony Gergely feltette a kezét, hogy bocsi, de élni szeretnénk elővásárlási jogunkkal, merthogy olyan is van nekünk. Ekkor egyből letromfolták, hogy államközi szerződésben ilyet nem lehet, aztán jött Magyar Gyuri bácsi, aki elmagyarázta, hogy az elővásárlási jogával élő vevőnek minden feltételt és kötelezettséget vállalnia kell, ami a szerződésben szerepel, ami a fővárosra nézve elég nagy terhet jelentene. Mert bár a vételár mindössze 51 milliárd forint (erre mondta Karácsony, hogy ez olyan kis összeg ekkora területért, hogy ilyen hülye ingyen nem lehet az állam), de vállalni kéne ugyanannyi befektetési tőkét, amennyit az Emirátusok vállalt.
Innentől kezdve két szálon kezdtek futni az események: a főváros óellenzéki és TISZA párti képviselői a Fidesz ellenében megszavazták, hogy élnek elővásárlási jogukkal, Orbánt pedig rapportra rendelték Abu Dhabiba, hogy nem volt szó harmadik játékosról, az Emirátusok nem akar évekig pereskedni. Így aztán Gulyás Gergely - aki még egy héttel ezelőtt azt mondta, hogy a főváros elővásárlási joga egy marhaság - bejelentette a kormányinfón, hogy tessék, viheti Budapest Rákosrendezőt. Na hoppá!
És itt világította meg a helyzetet kedvenc vloggerem, Ésik Sándor ebben a podcastjában (35:00-tól). A lényeg, hogy itt nem egy egyszerű adásvételi szerződésről van szó (egyszerű szerződést egy jogász utoljára az egyetemen lát), hanem egy olyan vegyes szerződésről, melynek szerves részét képezi egy ingatlanfejlesztésről szóló államközi szerződés is. Ha most a főváros megszerzi a tulajdonjogot, az államközi szerződés még érvényben marad, érvényben maradnak az állam kötelezettségei is meg az Emirátusok kötelezettségei is. És a telekár pont azért ilyen olcsó, mert a lényeg egy kapcsolódó nemzetközi szerződésben van. Ha az államközi szerződést bármelyik fél felmondja, akkor az ingatlanadásvételi szerződés is hatályát veszíti.
Mi lehetett az oka, hogy az elmúlt 10 hónapban nem kereste meg az állam a fővárost, hogy ezt az elővásárlási jogot - ami mindenképpen egy jogi kockázat volt - tisztázza a fővárossal? (Amikor eladtuk a Bimbó úti lakást, a társasházban minden lakástulajdonost megilletett az elővásárlási jog. Természetesen először az ő körükben hirdettem meg a lakást, így a szerződés megkötése utáni nyilatkozattételük már csak formaság volt).
- Megállapodhattak volna Karácsonnyal, hogy némi, Budapestnek nyújtott juttatás fejébe mondjon le az elővásárlásról, cserébe beleszólást kap a területen folytatott ingatlanfejlesztésbe;
- Akár az állam valamilyen ürüggyel (műemlékvédelem, természetvédelem, nemzeti kincs) úgynevezett intézményi elővásárlást jelenthetett volna be a területre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése