Petra most lett kisgimnazistából nagygimnazista, lényegében olyan, mintha most fejezte volna be a nyolc általánost. Sokan el is mentek az osztályából másik négyosztályos gimnáziumba, főleg olyanok, akik a reáltudományokban szeretnének elmélyedni. Petra hosszas fejtörés után választotta a matematika-fakultációt, amely erős versenyben volt a történelemmel. Én azzal győzködtem, hogy míg a történelem-ismeretek bármikor pótolhatók, a matematika annyira alulról építkező tudomány, hogy ott elég egyszer elveszteni a fonalat, hogy többé már semmit se értsünk az egészből.
A kormányzat a második Fidesz-kormány megalakulásától tart számozott Nemzeti Tanévnyitót, így tartunk most a kilences sorszámnál, bár becsületükre legyen mondva, ezt már egyre kevésbé hangsúlyozzák. A Nemzeti Tanévnyitók helyszínei sorrendben az alábbiak voltak:
- Hódmezővásárhely
- Lipót (falusi iskola 15 tanulóval)
- Pécs, Ciszterci Gimnázium
- Debrecen, Református Kollégium
- Budapest, XI. kerület
- Hejőkeresztúr
- Érd
- Nagykőrös, Arany János Református Gimnázium
- Esztergom, Szent Erzsébet Gimnázium
Borsodban már több az egyházi gimnázium, mint az állami! Olvastam egy tanulmányt, mely szerint amíg országosan az állami iskolákban a családi háttérindex -0,19, a roma tanulók aránya 15,16%, addig az egyháziban ugyanezek a számok +0,16, ill. 10,17%.(A családi háttér-index egy komplex mutató, amit a kompetenciaméréssel egy időben felvett háttérkérdőívek alapján számolnak. Ez olyan dolgokra kérdez rá, mint például a család jövedelme, a szülők iskolai végzettsége, a család otthonában lévő könyvek száma, tanulási támogató környezet, stb. Ráadásul ez jobb átlagot mutat ott, ahol a számításban a leghátrányosabb helyzetűek adatai meg se jelennek, hiszen ők nem tudják kitölteni a kérdőíveket!) Hasonló arányokat mutat a diplomás anyák aránya az állami általános iskolában 21,5% , az egyháziban 26%. Helyi szinten ennél sokkal rosszabb a helyzet, az eltérés általában lényegesen magasabb (Forrás itt található: szemlelek.blog.hu).
Nem arról van szó, hogy az egyházi iskolák elhalásszák a jobb tanulókat, hanem egyszerűen arról, hogy az iskolázottabb, jobb anyagi helyzetben lévő szülőknek jobb az érdekérvényesítő képességük, inkább viszik el a gyermekeiket olyan iskolákba, melyekben színvonalasabb oktatást remélnek. Ezzel óhatatlanul hozzájárulnak a szegregációhoz, teszik ezt állami támogatással. Nem véletlen, hogy sok országban ennek megakadályozása érdekében az egyházi fenntartású iskolák nem kaphatnak állami támogatást.
Ami a mostani tanévnyitót és Kásler Miklós emberminiszter beszédét illeti, elmondható, hogy visszafogott volt mind az ünnepség, mind a beszéd. A Szent Erzsébet gimnázium aulája nem volt túldekorálva keresztes zászlókkal, és Kásler is csak éppen annyit beszélt a kereszténységről, hogy ennek szellemében emelkedett fel a magyar kultúra, amit nem is igazán lehet vitatni. Azt is hozzátette, hogy az elmúlt ezer évben minden értéket befogadtunk, ettől lett erős a kultúránk.
Sokan arra számítottak, hogy a miniszter hosszasan fog beszélni az új Nemzeti Alaptantervről, de erről egy szó sem esett, valószínűleg még sok vita van róla a kormányon belül. Azt azért elmondta, hogy az alaptantervvel kapcsolatban elsősorban erkölcsi támogatást várnak a pedagógusoktól, amiből nekem az jött le, hogy széles körű szakmai vita nemigen lesz majd.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése